Obniżenie emisji gazów cieplarnianych i oszczędność wody, przeciwdziałanie marnowaniu żywności, redukcja plastiku czy działania na rzecz upraw odpowiedzialnych społecznie i certyfikacji produktów – to tylko kilka z głównych celów, jakie na kolejne lata stawia przed sobą ALDI Nord. Sieć już po raz ósmy prezentuje Raport Zrównoważonego Rozwoju, stanowiący szczegółowy przegląd postępów i wyzwań w zakresie ekologii i społecznej odpowiedzialności biznesu we wszystkich krajach swojej działalności.
Cele klimatyczne oraz redukcja plastiku
Jednym z nadrzędnych celów w zakresie ESG jest dla ALDI Nord redukcja emisji gazów cieplarnianych i ograniczanie zużycia plastiku. ALDI od wielu lat wyznacza i realizuje cele klimatyczne. W całej Grupie ALDI Nord dzięki rozbudowie systemów fotowoltaicznych w sklepach i centrach dystrybucyjnych w 2023 r. zaoszczędzono około 32 400 ton CO2. W roku sprawozdawczym zbudowano 343 nowe instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy ponad 50 900 kWp. Do 2025 Grupa chce zainstalować panele fotowoltaiczne w 1700 sklepach. Realizacja tego celu jest mocno widoczna w Polsce – w 2024 roku ALDI Polska znacząco zwiększyła liczbę obiektów wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne, jednocześnie wprowadzając nowoczesne rozwiązania w zakresie odzysku ciepła.
– Do końca 2024 r. liczba naszych obiektów z instalacjami PV wzrośnie do 207, co oznacza przyrost aż o 96 nowych lokalizacji. Dodatkowo w lipcu br. uruchomiliśmy farmę fotowoltaiczną o mocy 500 kWp w naszym centrum dystrybucyjnym w Lisim Ogonie koło Bydgoszczy. W tym samym miesiącu ruszył także pierwszy pilotażowy obiekt z instalacją odzysku ciepła z instalacji chłodniczych. Do końca tego roku planujemy wyposażenie aż 45 obiektów ALDI w takie instalacje odzysku ciepła – mówi Daria Kołodziej, Menadżer ds. Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa ALDI Polska.
Na rok 2025 ALDI wyznaczyło sobie także cel, by 100 % opakowań marek własnych nadawało się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania. Już teraz w zakresie opakowań marek własnych nadających się recyklingu średnia dla grupy przedsiębiorstw wynosi 75 %. Od rozpoczęcia Międzynarodowej Misji Opakowaniowej w 2020 ALDI Nord udało się zaoszczędzić ok. 35 200 ton materiałów opakowaniowych. Do 2025 dyskonter chce także zwiększyć udział artykułów nieopakowanych w sektorze warzyw i owoców do minimum 40 %.
Warzywa i owoce są również główną kategorią, na której skupia się obecnie ALDI Polska w ramach optymalizacji opakowań. Łącznie weryfikacji zostało tutaj poddanych ponad 230 produktów. Dzięki wdrożonym rozwiązaniom udało się zmniejszyć zużycie plastiku o 309 ton i papieru o 9,3 tony.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności
– Przeciwdziałanie marnowaniu żywności stanowi jeden z istotnych celów strategicznych dla całego ALDI Nord. Z dumą możemy podkreślić, że Polska odznacza się bardzo dobrymi wynikami na tym polu. W 2023 roku już 90 % naszych sklepów przekazywało żywność dla organizacji charytatywnych, podczas gdy średnia wartość w tym zakresie dla całej Grupy wyniosła 84,4 %. W samym roku sprawozdawczym aż 73 nowe sklepy ALDI Polska nawiązały współpracę z organizacjami odbierającymi żywność – odkreśla Daria Kołodziej.
Sieć od wielu lat prowadzi również specjalne akcje edukacyjne zachęcające klientów do tego, by przeciwdziałać marnowaniu żywności. Najnowszą kampanią ALDI Polska było „Zakręć się na niemarnowanie”, w ramach której szczególny nacisk został położony na kategorię warzyw i owoców, ponieważ to właśnie one należą do grupy najczęściej wyrzucanych produktów. W ramach swoich działań ALDI Polska podpowiadało, jak można wykorzystać resztki produktów i przedłużyć ich świeżość. Sieć wzięła również w wydarzeniu specjalnym „Kulinarny Ogień dla Świetlikowa”, przekazując na rzecz organizatorów blisko 400 kilogramów warzyw i owoców oraz organizując warsztaty na temat niemarnowania żywności.
Certyfikowane surowce
W 2023 r. w asortymencie ALDI Nord znajdowało się już 429 produktów z certyfikatem Fairtrade, co stanowi wzrost o 29 % w porównaniu z 2022 r. We wszystkich krajach ALDI Nord osiągnęło w 2023 najlepszy ranking dla sprzedawców detalicznych Chocolate Scorecard od Be Slavery Free. W przypadku Polski ilość ziaren kakao z certyfikatem Fairtrade w produktach sieci wzrosła w 2023 o 17 %, a dzięki zakupom w sklepach sieci rolnicy z krajów globalnego Południa otrzymali ponad 260 tysięcy premii Fairtrade m.in. na edukację dzieci czy wsparcie lokalnych społeczności.
Do końca 2024 roku celem dla wegańskich i wegetariańskich produktów ALDI na bazie soi jest wykorzystanie 100 % certyfikowanej soi i/lub soi pochodzenia europejskiego. Obecnie wymóg ten spełnia już 79 % produktów. Podobnie w przypadku bawełny sieć wyznaczyła sobie cel, by w 100 % korzystać z surowców pochodzących ze zrównoważonych upraw. W 2023 r. około 96 % bawełny używanej w odzieży marek własnych i tekstyliach domowych zostało już poddane recyklingowi lub uzyskało certyfikat zrównoważonego rozwoju.
Warto przy tym podkreślić, że sieć samodzielnie sprawdza swoich kluczowych dostawców. By lepiej zrozumieć warunki pracy podmiotów z łańcucha dostaw, pracownicy z centrali ALDI Nord w Essen podróżują do krajów produkcyjnych, odwiedzając fabryki i gospodarstwa rolne. Jednym z przykładów z 2023 r. jest podróż do Indii, gdzie ocenie podlegały fabryki tekstyliów domowych.
Edukacja z myślą o klientach
– Jako dyskont ALDI stara się promować zdrowszy i bardziej zrównoważony styl życia oraz zapewniać dostęp do niedrogich, społecznie odpowiedzialnych produktów, które chronią zasoby naturalne. Komunikacja i przejrzystość są kluczem dla tego przedsięwzięcia. Używamy zrozumiałych etykiet produktów z wyraźnie rozpoznawalnymi standardami zrównoważonego rozwoju. Wdrożyliśmy np. proces oznaczania nowo wprowadzonych na rynek wegetariańskich i wegańskich produktów znakami V Label i Vegan Trademark. W 2023 w ofercie ALDI Nord znalazło się już ponad 1130 produktów z takimi oznaczeniami – wyjaśnia Daria Kołodziej. – Kontynuujemy również wdrażanie międzynarodowego programu MyVay, marki własnej dla produktów wegańskich i wegetariańskich. Nasze działania są doceniane przez samych klientów, czego potwierdzeniem może być wyróżnienie nadane ALDI Polska przez konsumentów w „Retail Champion of the year 2024” za poszerzanie oferty zdrowego asortymentu – dodaje.
Spółki ALDI oferują również ok. 900 produktów marki własnej opatrzonej unijnym logo produkcji ekologicznej. Oprócz unijnego logo produktów ekologicznych do identyfikacji tego typu towarów stosowane są również inne oznaczenia i marki własne. W Polsce, Hiszpanii, Holandii, Portugalii i Niemczech odpowiednimi oznaczeniami wyróżniane są też produkty z formułami wolnymi od mikroplastiku.
Sieć dba także o to, by jej odpowiedzialność za opakowania nie kończyła się wraz ze sprzedażą produktów, zachęcając konsumentów do prawidłowego sortowania opakowań. W wielu krajach ALDI Nord – w tym w ALDI Polska – instrukcje dotyczące sortowania odpadów i recyklingu są drukowane na wszystkich opakowaniach produktów marki własnej.
źródło: Aldi
oprac.: red.