Prezes Aldi dla “PH”: Nie ulega wątpliwości, że zmiany w zachowaniach klientów będą postępowały

Aktualności

Prezes Aldi dla “PH”: Nie ulega wątpliwości, że zmiany w zachowaniach klientów będą postępowały

13 września 2024

Rozmowa z Wojciechem Łubieńskim, Prezesem Zarządu, Aldi Polska.

Klaudia Walkowiak: Jakie działania, od ponad 15 lat obecności na polskim rynku, podejmuje siec ALDI w celu poprawy doświadczenia zakupowego klientów (tzw. shopping experience), zarówno w kontekście obsługi klienta, jak i organizacji sklepu?

Wojciech Łubienski: Od samego początku naszej działalności w Polsce kładziemy duży nacisk na doświadczenia zakupowe w ALDI. Przez lata systematycznie ulepszaliśmy organizację sklepów, tak aby były one funkcjonalne, przejrzyste i pozwalały na sprawne zakupy. W związku z pierwszymi przebudowami sklepów otrzymaliśmy w 2019 roku naszą nagrodę Hermesa. Tamten czas to najbardziej spektakularne zmiany w wyglądzie, układzie oraz atmosferze panującej w naszych sklepach. Jednocześnie praca nad doświadczeniami zakupowymi nigdy się nie kończy.

W centrum naszych działań od lat jest oczywiście świeżość. Każdego dnia zespół w sklepach, magazynie oraz centrali dba o to, żeby klient codziennie mógł kupić świeże owoce i warzywa, pieczywo czy mięso w najwyższej jakości w najniższej cenie. Warto dodać, że średnio w ciągu roku ALDI przeprowadza aż 1700 kontroli asortymentu żywności. Dla przykładu, świeże mięso poddawane jest kontroli jakości oraz testom degustacyjnym średnio 700 razy w roku, weryfikowanie jakości kwiatów obywa się 100 razy na rok, natomiast degustowanie owoców i warzyw to średnio aż 1400 kontroli w roku.

Warto podkreślić, że wartością strategiczną sieci jest prostota działań oraz koncentracja na ofercie wysokiej jakości marek własnych w niskich cenach. To właśnie nasz główny cel, do którego dążymy sukcesywnie i z wielkim zaangażowaniem wszystkich zespołów. Prostota działań jest wyrażona nie tylko w sposobie naszego myślenia oraz działania, ale przede wszystkim w zapewnianiu szybkich, komfortowych zakupów, starannie wybranego asortymentu, wysokiej jakości produktów marek własnych w jak najniższej cenie. Dodatkowo co tydzień oferujemy klientom unikalne produkty z całego świata, jak również wysokiej jakości produkty non-food.

Analizujemy trendy, starannie sprawdzamy, jakie innowacje możemy zaoferować naszym klientom w dobrej oraz pewnej jakości. Rozwijamy dla naszych klientów nowe koncepty sklepów, zarówno jeżeli chodzi o lokalizację, jak i powierzchnię sklepów. Doskonale wiemy, na czym się koncentrujemy i to jest naszą siłą.

Kwestią, z której jesteśmy szczególnie dumni w zakresie doświadczeń zakupowych, było także wprowadzenie we wszystkich naszych sklepach Cichych Godzin, by ułatwić robienie zakupów osobom neuroatypowym.

Wspomniał Pan, ze wdrażacie w Polsce dwa nowe formaty: ALDI Compact 2.0 oraz Urban. Czym one się charakteryzują?

Wraz z rozwojem naszej sieci w Polsce nieustannie pracujemy nad udoskonaleniem konceptu sklepów, aby jeszcze lepiej odpowiadał on zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Mówimy tu o dwóch wyróżniających się na rynku formatach – ALDI Compact 2.0 oraz ALDI Urban.

Oba formaty charakteryzują się między innymi strefą produktów świeżych na początku pierwszej alei. ALDI Compact 2.0 to nowoczesna wersja naszych standardowych sklepów. Podstawowe elementy bazowej strategii konceptu 2.0 łączą się tutaj z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanego wyposażenia. Dzięki temu nawet pomimo ograniczonej przestrzeni możliwe jest zaprezentowanie pełnego asortymentu sieci. Opracowanie konceptu 2.0 Compact to nasza odpowiedź na wymagania, które stawiają nam lokalizacje o mniejszej powierzchni sali sprzedaży.

Z kolei ALDI Urban to rozwiązanie dedykowane lokalizacjom w największych miastach w Polsce. Klasyczny wolnostojący obiekt z zewnętrznym parkingiem jest w tym układzie zastąpiony dwukondygnacyjnym budynkiem ze sklepem na poziomie +1 i parkingiem na parterze. Dzięki temu sklepy ALDI mogą powstawać również na mniejszych działkach, zachowując wszystkie wygody dla klientów – zastosowanie trawelatorów oraz wind sprawia, że komunikacja między dwoma poziomami jest wygodna.

Oba te formaty to efekt wnikliwych obserwacji rynku i oczekiwań naszych klientów. Dzięki nim możemy dotrzeć z asortymentem najwyższej jakości w dobrych cenach do jeszcze szerszego grona klientów, oferując im nowe doświadczenie zakupowe.

W ubiegłym roku w Polsce otwarto 60 sklepów ALDI, razem jest ich już ponad 300. Czy lokalizacje placówek handlowych są rozłożone równomiernie w każdym z regionów?

Sieć ALDI w Polsce rozwija się dynamicznie i konsekwentnie od ponad 15 lat, aktualnie jesteśmy obecni już w ponad 200 miastach w całej Polsce. Nasz cel to dotarcie z ofertą do jak najszerszego grona klientów w całym kraju. Dlatego nowe lokalizacje dobieramy starannie, biorąc pod uwagę zarówno gęstość zaludnienia, siłę nabywczą mieszkańców, jak i konkurencję w danym regionie.

Aktualnie jesteśmy obecni we wszystkich głównych miastach, począwszy od dużych aglomeracji, takich jak Warszawa, Poznań, Kraków czy Wrocław, po mniejsze ośrodki regionalne. Jednocześnie systematycznie uzupełniamy naszą sieć o kolejne placówki także w mniejszych miejscowościach, dzięki temu zapewniamy klientom wygodny dostęp do sklepów, bez względu na to, gdzie mieszkają. Prowadzimy
gruntowne analizy rynku oraz potencjału poszczególnych regionów, aby optymalnie dopasować skalę i tempo rozwoju do lokalnych uwarunkowań.

Dla przykładu w województwie śląskim mamy już ponad 70 sklepów, w mazowieckim, dolnośląskim i w wielkopolskim ponad 30, natomiast w łódzkim już ponad 20. Łącznie w tym roku planujemy otworzyć około 60 sklepów.

Czy siec ALDI obserwuje zmiany w nawykach konsumentów? Czy pokolenie Z ma inne preferencje zakupowe w porównaniu do starszych klientów?

Nieustannie obserwujemy zmiany w zachowaniach, a także preferencjach klientów. Wyraźnie widać, że młodsze pokolenia, takie jak generacja Z, mają nieco inne oczekiwania względem marek i doświadczeń zakupowych.

Zwracają oni większą uwagę na dbałość o środowisko, szukają produktów ekologicznych oraz pochodzących od lokalnych dostawców. Ważne są dla nich również aspekty takie jak wygoda i szybkość robienia zakupów, certyfikacja produktów, jak np. Fairtrade, MSC, UTZ, Produkt Polski i Przekreślony Kłos, dostęp do technologii w sklepie czy personalizacja oraz różnorodność oferty. Młodsze pokolenia na zakupach poszukują również asortymentu z różnych stron świata, który znajdują przede wszystkim w naszych sklepach podczas tygodni tematycznych. Stawiają także na wybór wysokiej jakości produktów z kategorii non food. Pozostają wyczuleni na autentyczność, co bardzo nas cieszy, bo, jak już wspominałem, transparentność, jasne oraz przejrzyste zasady, szczególnie w mechanizmach promocyjnych są także naszymi priorytetami.

Z drugiej strony, starsi klienci cenią tradycyjne nastawienie, często oczekują indywidualnego podejścia do obsługi. Dlatego naszym celem jest nieustanna praca z asortymentem i doświadczeniami zakupowymi, aby klienci w różnym wieku wybierali nasze sklepy na swoje codzienne zakupy.

Warto podkreślić, że zarówno dla jednej, jak i drugiej grupy bardzo istotne są promocje. W tym obszarze rozwijamy się nieustannie, żeby klienci z różnych grup wiekowych mogli kupić swoje ulubione produkty w niskich cenach. Dla przykładu, w pierwszym półroczu 2024 roku łączna kwota zaoszczędzona przez Polaków na zakupach w ALDI wyniosła ponad 114 miliony, co stanowi średnią oszczędność na poziomie 31,6%.

Nie ulega wątpliwości, że zmiany w zachowaniach klientów będą postępowały. Jako sieć sklepów zorientowanych na klienta jesteśmy gotowi elastycznie dostosowywać naszą ofertę, a także koncepcję sklepów, aby zawsze zapewniać najlepsze doświadczenia zakupowe.