A. Robaszkiewicz, Lidl Polska dla “PH”: Nasza misja to zapewnianie klientom produktów wysokiej jakości w niskiej cenie

A. Robaszkiewicz, Lidl Polska dla “PH”: Nasza misja to zapewnianie klientom produktów wysokiej jakości w niskiej cenie

24 listopada 2023

Rozmowa z Aleksandrą Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR, Lidl Polska. Wywiad ukazał się w listopadowym wydaniu “Poradnika Handlowca”.

Heidi Handkowska: Sieć Lidl otrzymała nagrodę Hermesa Handlowego w kategorii sieć dyskontów. Co oznacza dla Państwa to wyróżnienie?

Aleksandra Robaszkiewicz: Bardzo się cieszymy z otrzymanej nagrody i jesteśmy za nią wdzięczni. To wyróżnienie jest uhonorowaniem pracy każdego z nas. Motywuje nas, aby nieustannie się rozwijać oraz dążyć do zapewniania jak najwyższych standardów w handlu.

W Warszawie podczas V Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji prezes zarządu Lidl Polska, Włodzimierz Wlaźlak powiedział, że ceny zakupu w ostatnim czasie rosły bardziej niż ceny sprzedaży w sklepach. Czy jesienią br. sytuacja ta ulega zmianie?

W lidl Polska tworzymy wartość dla klienta poprzez wypełnianie naszej codziennej misji, jaką jest zapewnianie społeczeństwu produktów spożywczych i najpotrzebniejszych artykułów wysokiej jakości, w niskich, lidlowych cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Wyjątkowy stosunek jakości do ceny to wyróżnik oferty naszej sieci.

Najnowsze Badanie i Raport „Koszyk Zakupowy” firmy ASM SFA wykazało, że sieć Lidl znajduje się w pierwszej trójce, gdzie można zrobić najtańsze zakupy. Jednak w handlu detalicznym w porównaniu rocznym za tzw. „koszyk zakupowy” wciąż płacimy więcej. Czy dyskonty, m.in. sieć Lidl ma wpływ na hamowanie tempa wzrostu inflacji i stabilizację cen detalicznych?

Aktualne zawirowania w międzynarodowym przepływie towarów oraz szereg innych czynników ekonomicznych naturalnie wpływają na nasz rodzimy rynek i ceny żywności. inflacja, rosnące ceny gazu, energii i innych surowców, to realne wyzwanie dla wielu branż, w tym handlu. Mają one również bezpośredni wpływ na wzrost kosztów produkcji i ostateczne ceny produktów. Dodatkowo, np. w przypadku owoców i warzyw cena zakupu częściowo uzależniona jest od warunków pogodowych czy urodzaju. Aby w możliwie największym stopniu ograniczyć wpływ zewnętrznych czynników na naszą ofertę, stawiamy na wieloletnie kontrakty, w ramach których wspólnie z naszymi partnerami zapewniamy klientom konkurencyjne ceny. Dodatkowo, dzięki wieloletnim proekologicznym inwestycjom, udało nam się znacznie ograniczyć koszty utrzymania sklepów i magazynów. Od lat inwestujemy w rozwiązania takie jak fotowoltaika czy gruntowe pompy ciepła. Aktualne, trudne warunki rynkowe potwierdziły, że te kroki mają wpływ na długofalowe ograniczenie kosztów.

Wprowadzacie Państwo nowe projekty marketów, ale także przejmujecie placówki po konkurencji. Jeszcze w tym roku liczba sklepów Lidl w Polsce ma przekroczyć 900. Czy wszystkie Państwa placówki przejdą remodeling i zostaną zaaranżowane zgodnie z najnowszym konceptem sieci?

Sieć sprzedaży lidl Polska liczy w tej chwili ponad 850 sklepów, ulokowanych na terenie całego kraju. Otwieramy kilkadziesiąt sklepów rocznie i taką dynamikę rozwoju mamy zamiar utrzymać. Wszystkie nasze sklepy powstają w oparciu o określony standard sieci lidl. Mimo ewolucji na przestrzeni lat, standard sklepów zawiera elementy wspólne dla wszystkich placówek, które składają się na identyfikację marki lidl. Nie planujemy akcji remodelingu w kontekście wszystkich sklepów Lidl na terenie Polski.

Czy sieć Lidl zamierza wycofać ze swoich sklepów papierowe gazetki promocyjne, które według najnowszych badań Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” cieszą się nadal dużą popularnością? Wśród osób młodych między 18. a 24. rokiem życia sięga po nie aż 40%. Również osoby starsze przeglądają je częściej niż chociażby trzy lata temu (51% respondentów w 2020 r., natomiast obecnie robi to aż 63% osób).

Naszym ważnym kanałem komunikacji skierowanym do klientów są gazetki reklamowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Gazetki udostępniamy w formie papierowej oraz elektronicznej. Co tydzień wydajemy 3 gazetki, w tym 2 z ofertą produktów spożywczych. W 2022 r. zmniejszyliśmy nakład papierowych wersji. Obecnie drukowaną gazetkę z ofertą produktów wydajemy tylko w małych i średnich miastach. Gazetka z ofertą produktów przemysłowych nadal jest dostępna we wszystkich sklepach. Nakład gazetki wydawanej w poniedziałki w porównaniu do początku 2022 r. zmniejszył się o ponad 60%, z kolei nakład gazetki publikowanej w czwartek aż o ponad 70%, nakład gazetki z ofertą artykułów przemysłowych jest mniejszy o niemal połowę.

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie działać ustawa o systemie kaucyjnym, która szczególnie dotknie sklepy o powierzchni powyżej 200 m². Z punktu widzenia tak dużej sieci handlowej system ten wiąże się z ogromnymi inwestycjami. Jakimi?

Warto podkreślić, że w naszej strategii duże pole zajmują działania wspierające środowisko, których podejmujemy się z myślą o przyszłości planety oraz jakości życia naszych klientów i pracowników. Aby przetestować system kaucyjny, udostępniliśmy naszym klientom butelkomaty, do których mogą zwrócić plastikową butelkę i otrzymać za to kupon rabatowy na 5 groszy. Obecnie około 40 sklepów lidl Polska wyposażona jest w automaty do odbioru butelek PET. Butelkomaty zlokalizowane są w specjalnych dobudowanych pomieszczeniach lub wewnątrz sklepu. Ze względu na to, że jest to akcja promocyjna oraz testowa, nie pobieramy od klientów kaucji. Do naszych automatów przyjmujemy wszystkie butelki plastikowe po napojach do pojemności 3 l – również od innych producentów i sieci handlowych. Butelki powinny być opróżnione z zawartości oraz posiadać etykietę. Można je oddać bez paragonu. Celem testu jest poznanie systemu kaucyjnego od strony operacyjnej – przede wszystkim zależy nam na sprawdzeniu obsługi maszyn, zapotrzebowania na miejsce w sklepie, logistyki odbioru odpadów, rozwiązań iT, a także czasu i zakresu przebudowy sklepów czy serwisu recyklomatów. klienci bardzo chętnie zwracają w naszych sklepach butelki – dotychczas zebraliśmy już ponad 1,9 miliona butelek w lokalizacjach, w których je zbieramy, czyli w Poznaniu i okolicach. Surowiec przekazaliśmy do zakładów recyklingu w Polsce. Widzimy w tym projekcie duży potencjał edukacyjny – dzięki niemu nasi klienci mogą się dowiedzieć więcej na temat recyklingu i bardziej świadomie podejmować decyzje zakupowe.

Czy sieć Lidl zalicza rok 2023 do udanych? Jakie mają Państwo plany na kolejny rok?

Naszą podstawową misją, na której budujemy działalność operacyjną, jest zapewnianie klientom produktów wysokiej jakości, w niskiej, lidlowej cenie, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. inflacja oraz trudna sytuacja ekonomiczna stały się poważnym wyzwaniem dla polskich rodzin. W tym roku oferowaliśmy klientom liczne akcje promocyjne. W 2024 r. z pewnością nie zabraknie nowych konceptów i atrakcyjnych rabatów. Jednocześnie stawiamy na automatyzację i cyfryzację procesów, które z jednej strony zwiększają komfort klientów odwiedzających nasze sklepy, a z drugiej wpisują się w realizowaną przez nas strategię społecznej odpowiedzialności biznesu na lata 2020-2025. Składa się ona z 6 filarów. Są to: ochrona klimatu i zasobów, uczciwe działanie, promocja zdrowia, poszanowanie bioróżnorodności oraz zaangażowanie w dialog. W 2023 r. zakończyliśmy proces wprowadzania elektronicznych oznaczeń cenowych (ESl) we wszystkich sklepach lidl Polska. Od tego roku w każdej placówce dostępne są również kasy samoobsługowe. W przyszłym roku nadal będziemy dążyć do tego, by stać się sklepem pierwszego wyboru dla Polaków.