Rozmowa z Adrianem Podziemskim, Prezesem Intermarché Polska.
Klaudia Walkowiak: Gratulujemy objęcia funkcji Prezesa Intermarché. Z Grupą Muszkieterów jest Pan związany od 2012 r. Swój pierwszy sklep otworzył Pan w 2013 r., a w kolejnych latach zajmował różne stanowiska w obszarach handlu, szkoleń oraz Category Managementu. Dwa lata temu objął Pan nadzór nad działem operacji. Czy ta perspektywa pozwala Panu – teraz będąc po drugiej stronie – lepiej zrozumieć właścicieli supermarketów?
Adrian Podziemski: Dziękuję za gratulacje. Objęcie funkcji prezesa sieci to dla mnie zaszczyt, ale też duża odpowiedzialność. Intermarché powróciło na ścieżkę rozwoju, mamy przed sobą ambitne plany, wyzwania i cele, które wraz z nowym zarządem, właścicielami sklepów i pracownikami centrali postaramy się osiągnąć.
Model franczyzowy Grupy Muszkieterów działa w oparciu o kulturę współtworzenia, co czyni go wyjątkowym na rynku. Daje on właścicielom sklepów niezależność i wspiera ich w prowadzeniu własnego biznesu. Równocześnie przedsiębiorcy biorą odpowiedzialność za funkcjonowanie całej Grupy, pełniąc kluczowe funkcje w ramach jej struktur. Jesteśmy praktykami, dzielimy się swoim doświadczeniem, sami korzystając z wiedzy innych. To doskonałe połączenie, które sprawdza się już od prawie 30 lat na polskim rynku.
Intermarché to marka wywodząca się z Francji. Jakie korzyści dla niezależnych przedsiębiorców wynikają z prowadzenia sklepu w modelu franczyzowym, szczególnie w kontekście możliwości rozwoju, rozbudowy działalności biznesowej, a także poczucia bycia polskim przedsiębiorcą?
Intermarché nie jest francuską siecią, ponieważ wszystkie supermarkety prowadzą niezależni, polscy przedsiębiorcy. Sklepy działają jako spółki z o.o., które są zarejestrowane w miejscowych urzędach, gdzie uiszczają wszelkie opłaty i podatki. Francja jest kolebką marki, ale w Polsce za rozwój i strategię sieci odpowiadają polscy przedsiębiorcy, zarówno na szczeblu centralnym, jak i w każdym punkcie sprzedaży. To bardzo ważne rozróżnienie i zależy nam na tym, aby nasi klienci oraz partnerzy biznesowi dobrze rozumieli ideę działania Grupy Muszkieterów.
Prowadzenie sklepu w modelu franczyzowym Intermarché to nie tylko możliwość dołączenia do rozpoznawalnej sieci, lecz także szereg korzyści dla niezależnego przedsiębiorcy, który pragnie rozwijać swój biznes, nie rezygnując z indywidualności i elastyczności w podejmowaniu decyzji. Nasza filozofia współpracy opiera się na modelu „niezależności we współzależności”, co oznacza, że każdy właściciel sklepu Intermarché ma pełną swobodę w zarządzaniu swoim punktem sprzedaży, ale jednocześnie korzysta z ogromnego wsparcia operacyjnego, marketingowego i strategicznego, jakie oferuje sieć.
Warto podkreślić, że nasze modele współpracy są dostosowane do różnych potrzeb i ambicji przedsiębiorców. Opracowaliśmy także modele dla istniejących placówek handlowych, które obecnie działają w sposób niezależny lub pod innym znakiem innych sieci. Możemy zaproponować ich właścicielom różne formy współpracy. Oferujemy zarówno modele, które koncentrują się na wspólnych zakupach i długoterminowej współpracy w postaci „Wspólnych Zakupów”, jak i bardziej zaawansowane opcje, takie jak przyłączenie „Pod Znak”. To najbardziej zaawansowana formuła współpracy i najbardziej utożsamiająca z siecią m.in. poprzez bezpośredni związek, jaki widzi konsument z marką Intermarché.
Dla potencjalnych partnerów oznacza to dostęp do wszystkich działań, jakie podejmujemy w stosunku do właścicieli naszych sklepów w modelu klasycznym. Różnica polega na braku powiązania kapitałowego z Grupą Muszkieterów.
Dodatkowo współpraca z Intermarché pozwala franczyzobiorcom na dostęp do sprawdzonych narzędzi, rozwiązań i know-how, które są wynikiem wieloletniego doświadczenia sieci na rynku. Nasi przedsiębiorcy mogą liczyć na pełne wsparcie w zakresie szkoleń, procesów operacyjnych, a także dostępu do nowoczesnych technologii sprzedażowych. Co ważne, dzięki naszym lokalnym i międzynarodowym partnerstwom, przedsiębiorcy mogą liczyć na szeroką gamę produktów, które wyróżniają się jakością i dostępnością w konkurencyjnych cenach, a to stanowi istotną przewagę w obliczu zmieniających się trendów rynkowych.
Przeprowadzają Państwo modernizacje placówek handlowych zgodnie z konceptem „Power 2.0”. Jakie zmiany wprowadza sieć w supermarketach w ramach remodelingu? Jak reagują na to klienci?
Modernizacja naszych sklepów pod kątem konceptu Power 2.0 to projekt, który jest odpowiedzią na ewoluujące potrzeby rynku i klientów, oczekujących nie tylko wygodnych zakupów, ale także nowoczesnych rozwiązań, podnoszących komfort oraz jakość ich doświadczeń zakupowych. W ramach remodelingu przeprowadzamy kompleksową transformację układu sklepów, mającą na celu poprawę estetyki, a ponadto zwiększenie funkcjonalności przestrzeni. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest zmiana układu sali sprzedaży, który staje się bardziej intuicyjny i wygodny dla klienta.
Innym istotnym elementem modernizacji jest szczególna uwaga poświęcona strefom świeżych produktów, czyli tzw. ryneczkom. W ramach tej zmiany stworzyliśmy strefy, w których klienci mogą zakupić świeże pieczywo, wyroby cukiernicze, warzywa, owoce, a także szeroką ofertę wyrobów wędliniarskich i serów. Dzięki temu zakupy stają się bardziej atrakcyjne, a nasi klienci mają łatwiejszy dostęp do produktów wysokiej jakości, które są świeże i dostępne w atrakcyjnych cenach.
Innowacje technologiczne, takie jak kasy samoobsługowe, stanowią kolejny ważny element poprawy produktywności w placówkach z konceptem Power. Zainstalowanie już 451 kas samoobsługowych w 113 sklepach to znaczący krok w stronę poprawy wygody zakupów, zwłaszcza w przypadku klientów, którzy preferują szybkie i samodzielne zakupy. Co więcej, optymalizacja oświetlenia oraz modernizacja systemów ekspozycji produktów wpływają na poprawę atmosfery zakupowej, zwiększając komfort i zachęcając do dłuższych wizyt w naszych sklepach.
Z danych, które zbieramy przy wdrażaniu konceptu Power 2.0, wynika, że zmiany te spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów. Wzrost obrotów w zmodernizowanych sklepach sięga do 25%, co pokazuje, że nasze inwestycje w poprawę jakości usług i komfortu zakupów są trafione. Dodatkowo zauważalny jest wzrost liczby klientów oraz średniej wartości koszyka zakupowego, co również potwierdza skuteczność tego modelu. Dalsze wdrażanie modelu Power 2.0 jest planowane na kolejne lata, a nasza ambicja to zmodernizowanie całej sieci w ciągu trzech lat.
W ostatnich latach konsumenci coraz częściej skupiają się na jakości produktów. Intermarché w swojej ofercie posiada własne piekarnie, wędzarnie, a także wiele produktów niedostępnych w sklepach innych sieci handlowych, np. wyroby delikatesowe wytwarzane we Francji. Czy wpływa to na odwiedzalność placówki? Jak zmieniły się zachowania konsumentów w ciągu ostatnich lat?
W Intermarché inwestujemy w rozwój marek własnych, ponieważ jesteśmy przekonani, że to właśnie wysokiej jakości produkty oferowane pod naszym szyldem są w stanie przyciągnąć nowych klientów, a także utrzymać lojalność obecnych. Produkty marek własnych Intermarché, w tym wyroby piekarnicze i wędzone na miejscu, cieszą się dużym zainteresowaniem. Proponujemy naszym klientom produkty, które wyróżniają się unikalnym smakiem i jakością, co stanowi naszą odpowiedź na rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie zdrowych, ekologicznych oraz produktów premium. Nasze piekarnie i wędzarnie to synonimy wysokiej jakości, co potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia, jak chociażby „Produkty najwyższej jakości w przemyśle mięsnym 2024” pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Choć w ostatnich latach zauważamy pewne zmiany w zachowaniach konsumentów, takie jak wzrost popularności zakupów online i pojawienie się większej liczby sklepów wielkopowierzchniowych, Intermarché wciąż przyciąga do swoich placówek dużą liczbę klientów. Coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość produktów, co stanowi dla nas duży atut. Nasze produkty – w tym ekologiczne, lokalne i bio – odpowiadają na rosnący popyt na zdrową żywność i produkty odpowiedzialne społecznie oraz środowiskowo. Poza tym inwestycje w elektromobilność i zrównoważony rozwój stanowią element naszej strategii przyciągania klientów, którzy cenią sobie marki dbające o przyszłość naszej planety. Takie działania zwiększają naszą atrakcyjność, zwłaszcza w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa. Natomiast nadal dla klientów najważniejszą rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych odgrywa cena. Dlatego dbając o jakość naszej oferty, nie zapominamy o tym, aby oferować klientom produkty ze stałej oferty w niskich cenach oraz proponować atrakcyjne promocje.
We wrześniu 2024 r. poinformowali Państwo o złożeniu przez Intermarché oraz Auchan Polska wniosku do UOKiK o zgodę na powstanie długoterminowego sojuszu zakupowego i utworzenie nowego podmiotu. Na jakim etapie są prace? W jaki sposób według Pana połączenie sił zakupowych obu marek wpłynie na atrakcyjność cen produktów oferowanych przez sieci?
To bardzo ważny i wymagający projekt. Przygotowaliśmy się do niego w sposób niezwykle staranny, dlatego wierzymy w jego sukces. Jest to jednocześnie projekt długotrwały, więc o efektach będziemy mogli powiedzieć za jakiś czas. Jeśli chodzi o aktualną sytuację – zawiązaliśmy spółkę JV o nazwie INAU Retail, do której zostali oddelegowani przedstawiciele obydwu sieci. Powołaliśmy także wspólny Zarząd. Spółka reprezentuje Auchan i Intermarché w rozmowach z dostawcami, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi, a jej głównym zadaniem jest optymalizacja zakupów oraz wzmocnienie relacji z dostawcami. Na zwiększeniu atrakcyjności cen oferowanych produktów w efekcie połączenia siły nabywczej obu marek skorzystają konsumenci, którzy będą ostatecznymi beneficjentami tego sojuszu.
Zależy nam na tym, aby zyskali dostęp do szerokiego wachlarza produktów w cenach pozwalających im na oszczędniejsze gospodarowanie domowymi budżetami.