GfK– an NIQ Company: Wśród polskich konsumentów powiało optymizmem

Aktualności

GfK– an NIQ Company: Wśród polskich konsumentów powiało optymizmem

Zmierzona w kwietniu 2025 roku wartość indeksu nastrojów konsumenckich w Polsce wróciła do strefy wartości dodatnich, której nie widzieliśmy od czerwca 2024 roku. Barometr Nastrojów Konsumenckich NIQ, który syntetycznie przedstawia aktualne nastoje polskich konsumentów, w kwietniu 2025 roku osiągnął wartość +1,1 pkt, co oznacza wzrost o 2,0 pkt w porównaniu z marcem.

Co ciekawe, ten sam wskaźnik zmierzony dla wszystkich krajów Unii Europejskiej zanotował w kwietniu zmianę o podobnej wartości, ale przeciwnym kierunku i wynosi obecnie -16,0 pkt (w marcu było to -13,9 pkt). Co zdumiewa może jeszcze bardziej – Polska jest jedynym krajem Unii, który zanotował w kwietniu poprawę nastrojów konsumenckich i jednocześnie jedynym z dodatnim odczytem indeksu.

Dane GfK – An NIQ Company z kwietnia br. wskazują, że w porównaniu z pomiarem w marcu, polscy konsumenci lepiej oceniają własną sytuację finansową: zarówno w kontekście zmian, jakie przyniosło im ostatnie 12 miesięcy, ale również przewidywania własnej sytuacji na nadchodzący rok.

– I znów jesteśmy na plusie! Miesiąc temu mówiłem, że są na to duże szanse, jednak większe nadzieje pokładałem w zbliżających się pomiarach w maju i czerwcu. Tymczasem dodatni wynik nastojów konsumenckich w Polsce widzimy już w kwietniu i o ile w marcu można było mieć nadzieję na taki wzrost, to fakt, że konsumenci we wszystkich innych krajach Unii nie podzielają entuzjazmu Polaków jest jednak pewnym zaskoczeniem.

Należy pamiętać, że rok temu, przy porównywalnej wartości indeksu, Polacy  z większą niż obecnie nadzieją oceniali perspektywy rozwoju sytuacji gospodarczej kraju, oraz własnej sytuacji finansowej. Jestem przekonany, że wyniki zbliżających się wyborów znacząco wpłyną na te oczekiwania i mogą mieć decydujący wpływ na optymizm konsumencki w Polsce w najbliższych miesiącach. – mówi Michał Pawelczyk, project manager w GfK an NIQ Company.

W kwietniu 2025 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:

Informacje o badaniu

Badanie zrealizowano w dniach 9-14 kwietnia 2025 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.

Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna Barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK – and NIQ Company współfinansowanego przez Komisję Europejską.

źródło: GfK – and NIQ Company
oprac.: K. Walkowiak