*artykuł zewnętrzny*
„Czy drukować potwierdzenie z karty?” – tego pytania osoba sprzedająca w sklepie nie musi już zadawać. Klienci nie będą się obawiać o utratę lub uszkodzenie papierowych potwierdzeń, bo historia transakcji jest dostępna cyfrowo. Zmiana wprowadzona przez Mastercard to wygoda dla sprzedawców i korzyść dla środowiska.
Małe gesty, codzienna rutyna, uważność – to kamienie milowe, które mogą zmienić przyszłość. Choć brzmi to górnolotnie, to jednak podejście do powtarzalnych czynności ma wielką moc. Coraz więcej marek zdaje sobie z tego sprawę i obiera kierunek ku zrównoważonej przyszłości. Mastercard robi ruch naprzód i eliminuje konieczność drukowania papierowych potwierdzeń transakcji płatniczych.
W całej Europie, we wszystkich punktach sprzedaży, w których akceptowane są płatności kartami Mastercard, sprzedawca nie musi oferować kupującemu wydruku potwierdzenia transakcji kartą. Co ważne: na prośbę klienta, potwierdzenia będą mogły być nadal drukowane. Zasady Mastercard są proste: kopia potwierdzenia transakcji nie musi być drukowana przez sprzedawców i może być przechowywana w formie cyfrowej.
Przeciętny hipermarket zużywa rocznie około 10 600 rolek papieru do drukowania paragonów i papierowych potwierdzeń transakcji. Z badania przeprowadzonego przez Minds & Roses w sierpniu 2024 r. na zlecenie Mastercard wynika, że większość z Polaków nie bierze wydruku potwierdzenia po zakupach, a dwie trzecie wyrzucało je od razu do kosza. Zdaniem 77 proc. ankietowanych brak konieczności wydruku potwierdzenia płatności kartą pomoże zmniejszyć ilość odpadów zanieczyszczających środowisko.
Elektroniczne alternatywy dla papierowych potwierdzeń płatności czy paragonów pojawiają się w coraz większej ilości krajów europejskich. Korzyści są nie do przecenienia: mniejsza ilość odZlecony materiał promocyjny padów, większe bezpieczeństwo oraz lepsza dostępność danych transakcyjnych. Cyfrowe historie płatności elektronicznych są łatwiejsze do odzyskania i mniej podatne na uszkodzenie, niż klasyczne papierowe potwierdzenia.
To jednocześnie duże ułatwienie dla sprzedawców – odchodzi obowiązek pamiętania i dopytywania o wydruk, co może mieć duże znaczenie na przykład w godzinach szczytu. Eliminacja potrzeby drukowania to oszczędność czasu i mniej zamieszania – mimo, że jest to jedynie chwila, w momencie dużego obłożenia w sklepie przyspieszy obsługę klientów.
Wykorzystujemy naszą technologię w dobrym celu – po to, aby przyspieszyć rozwój zrównoważonej gospodarki, sprzyjając jednocześnie włączeniu społecznemu. Naszą misją jest budowanie i dostarczanie produktów oraz usług, które pomagają naszym partnerom biznesowym i konsumentom dokonywać świadomych wyborów, a tym samym realnie działać na korzyść środowiska naturalnego – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.