Nowe wyzwania i strategie dla handlu w zmieniającym się świecie to wiedza, po którą przyjechali uczestnicy i uczestniczki 6. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji, który odbył się 20 maja 2024 r. w hotelu Sofitel Warsaw Victoria. “Poradnik Handlowca” objął patronat medialny nad wydarzeniem.
Obecność prezesów międzynarodowych sieci handlowych, które działają na polskim rynku oraz koncernów FMCG umożliwiła wytyczenie zgodnych z trendami strategicznych kierunków dla handlu. Wysoki poziom debaty umożliwił szczegółową analizę nowej rzeczywistości, na którą nieustanny wpływ mają czynniki makroekonomiczne oraz ucyfrowienie branży. Uczestnictwo przedstawicieli sieci handlowych, e-commerce, detalistów, centrów handlowych, producentów, przedstawicieli logistyki, instytucji proekologicznych i eksperckich, a także firm usługowych w zakresie technologii dla retailu zapewniło możliwość poznania szerokiego spektrum kierunków działań dla rozwoju handlu w Polsce.
Otwarcia kongresu dokonała Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Renata Juszkiewicz. Podczas panelu inauguracyjnego rozmawiano o handlu w kontekście odpowiedzialności i współpracy, sytuacji geopolitycznej, inflacji oraz innych czynnikach wpływających na zachowania konsumentów. Również regulacje UE, oszczędzanie energii i wyzwania związane z rosnącymi kosztami pracy były wątkami poruszanymi w tej części dnia.
Kolejnym filarem programu był retail tech. Tu poruszano kwestie dotyczące konsolidacji handlu z technologiami, a więc m.in. skalowanie przez inwestycje, automatyzacja systemów obsługi klienta, nowoczesna logistyka w quick commerce i e-platformach oraz udział sztucznej inteligencji w łańcuchu dostaw w czasie rzeczywistym. Omówiono także trendy dla e-handlu w 2024 r., tematy związane z bezpieczeństwem danych, personalizacją w handlu cyfrowym oraz wpływem technologii na branżę.
Ważnym punktem w harmonogramie wydarzeń były dyrektywy CSDR, rola ESG w wyborach konsumentów, praktyczne wdrażanie praktyk zero waste, a także elektromobilność w łańcuchu dostaw. Tematem na czasie okazał się system kaucyjny – a więc wytyczne rządowe i przygotowania infrastruktury do wprowadzenia i użytkowania systemu.
W części o customer experience eksperci dyskutowali w kontekście analizy zachowań konsumenckich z użyciem nowych technologii czy mediów społecznościowych. Pojawiły się także wątki o wpływie AI na proces personalizacji doświadczeń zakupowych.
Wydarzenie uświetniła wieczorna Gala, podczas której wręczono nagrody Modern Retail Awards.
źródło: Poradnik Handlowca/POHiD
oprac.: red.