54 Herosów Innowacyjności otrzyma 1.000.000 zł

Aktualności

54 Herosów Innowacyjności otrzyma 1.000.000 zł

25 września 2019

Znamy zwycięzców konkursu „Herosi Innowacyjności”. Spośród 661 pomysłów zgłoszonych przez niezależnych przedsiębiorców, prowadzących sklepy detaliczne, konsumenci w głosowaniu i jury po ocenie biznesowego potencjału projektów wybrali 54 najlepsze projekty. Podczas głosowania klienci sklepów oddali ponad pół miliona głosów. Wartość nagród w konkursie wyniosła milion złotych.

W pierwszym etapie konkursu przedsiębiorcy zgłaszali swoje projekty w 3 kategoriach tematycznych: „Zmieniam świat lokalnie” (162 projekty), „Inwestuję w technologię” (196 projektów) oraz „Stawiam na praktyczne rozwiązania” (303 projekty). W tej ostatniej dominowały projekty dotyczące unowocześnienia sklepu, np. zakupu nowego wyposażenia. Najpopularniejszymi innowacjami w ramach inwestowania w technologię były pomysły na ułatwianie klientom zakupów. Z kolei w kategorii „Zmieniam świat lokalnie” właściciele sklepów zgłaszali projekty rewitalizacji otoczenia sklepu, np. budowę placu zabaw, a także wsparcia lokalnych szkół, organizacji i drużyn sportowych. Przedsiębiorcy mogli starać się o wsparcie na realizację projektu w wysokości 100 tys. zł, 50 tys. zł lub 15 tys. zł.

Główną nagrodę 100 tys. złotych otrzymały Delikatesy Centrum z Beska (podkarpackie), trzy nagrody po 50 tys. zł otrzymały Delikatesy Centrum z Baligrodu (podkarpackie), sklep abc z Jędrzejowa (świętokrzyskie) oraz sklep abc z Zielonej Góry (lubuskie). 50 nagród po 15 tys. zł trafiło do sklepów Lewiatan, Groszek, Euro Sklep, abc, Gama i Delikatesów Centrum w całej Polsce.

Celem najlepszego projektu Delikatesów Centrum z Beska jest stworzenie całkowicie autonomicznego sklepu bez pracowników. Market o powierzchni 34 mkw. będzie wyposażony w zaawansowany system kas samoobsługowych oraz kamery monitorujące cały proces zakupowy. Oferta sklepu będzie obejmować 100 najczęściej kupowanych produktów.

– Mieszkańcy naszej miejscowości są na co dzień bardzo zajęci. Pracują w rolnictwie lub dojeżdżają do pracy do innych miast, więc często nie mają czasu na zakupy. Dlatego chciałam stworzyć im możliwość zakupów przez całą dobę samodzielnie, szybko i bez kolejek – mówi Justyna Widota, właścicielka Delikatesów Centrum z Beska.

Projekt nagrodzony kwotą 50 tys. złotych pt. „Radość dziecka, nie wojna” to odpowiedź właściciela Delikatesów Centrum z Baligrodu (podkarpackie) na brak placu zabaw dla dzieci w tej miejscowości. Na razie jedyną „atrakcją” jest stary czołg T34, ustawiony na centralnym placu Baligrodu. Dlatego pomiędzy delikatesami a czołgiem-pomnikiem powstanie plac zabaw. Projekt został wybrany w kategorii „Zmieniam świat lokalnie”.

Taką samą nagrodę otrzymał projekt pt. „Aktywny koszyk – Osiedlowy sklepik on-line dla aktywnych społecznie”. Pomysł sklepu abc z Jędrzejowa (świętokrzyskie) został zgłoszony w kategorii „Stawiam na praktyczne rozwiązania”. „Aktywny koszyk” łączy wykorzystanie nowoczesnych technologii w handlu detalicznym z ideą odpowiedzialności społecznej biznesu. Klienci będą mogli zdalnie robić zakupy i odbierać je w osiedlowym sklepie, a jednocześnie wspomagać lokalną społeczność. Działanie charytatywne opiera się na idei wirtualnie „zawieszonego koszyka” dla kogoś, kogo akurat na niego nie stać. Klienci będą mogli wrzucać do niego produkty, które zechcą komuś podarować.

Najwięcej inicjatyw nagrodzonych kwotą 15 tys. złotych (33 na 50) to projekty z kategorii „Zmieniam świat lokalnie”. To dowód na zainteresowanie właścicieli sklepów ich otoczeniem i potrzebami lokalnych społeczności. Blisko jedna trzecia inicjatyw w tej kategorii dotyczyła stworzenia placów zabaw, boisk, ogrodów przedszkolnych czy parków rozrywki dla dzieci.

W konkursie wzięli udział niezależni detaliści z całej Polski, ale największa aktywnością wykazali się przedsiębiorcy z województw: podkarpackiego (167 wniosków), małopolskiego (80 wniosków) i śląskiego (70 wniosków). Najwięcej wniosków złożyli przedsiębiorcy prowadzący sklepy pod szyldem Delikatesów Centrum (355), Lewiatana (118), Euro Sklepu (73) i Groszka (46). Swoje pomysły zgłaszali także właściciele sklepów abc i abc na kołach, Gama, czy Koliber, a także przedsiębiorcy niezrzeszeni w ramach żadnej sieci, ale zaopatrujący się w hurtowniach Grupy Eurocash.