Według danych WHO, nawet jedna czwarta wszelkich wyrobów alkoholowych na świecie pozostaje w dystrybucji poza kontrolą producentów i sprzedawców, trafiając do konsumentów za pośrednictwem nielegalnej, szarej strefy.
Zgodnie z szacunkami GUS, w Polsce dystrybucja alkoholu poza legalną strefą w dalszym ciągu się rozwija. Jeszcze w 2015 roku jej wartość oceniano na 243 mld zł – w 2019r natomiast kwota ta urosła do 294 mld. Wpływ na skalę rozwijania się szarego obiegu alkoholowego mogą wpływać również podwyżki cen spowodowane wzrostem akcyzy od 2022 roku.
– Dbałość o to, by oryginalne produkty alkoholowe nie przenikały do niekontrolowanego obrotu jest kluczowym elementem budowania renomy i zaufania do marki. By zapobiegać przedostawaniu się ich do tzw. szarej strefy niezbędne jest upewnienie się, iż żaden z elementów skomplikowanego łańcucha dostaw nie stanowi „słabego ogniwa”. W tym celu wykorzystuje rozwiązania technologiczne, takie jak etykiety RFID – zakodowany u źródła produkt w nią wyposażony jest natychmiast uwierzytelniany i śledzony, zapewniając widoczność marek i ich sieci dystrybutorów – tłumaczy Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging w Checkpoint Systems Polska.
źródło: informacja prasowa