Święto Czystych Okien zainicjowała kilka lat temu firma Leifheit, dostawca produktów gospodarstwa domowego w zakresie sprzątania, prasowania, suszenia oraz artykułów kuchennych. Wszystko wskazuje na to, że wydarzenie zagościło już na dobre w “Kalendarzu Świąt Nietypowych”, stanowiąc okazję do akcji promocyjnych środków do mycia oraz rozważań o prawidłowym myciu okien. Badanie ARC Rynek wspomina również o podejściu Polaków do tego domowego obowiązku.
Według badania Polacy uważają mycie okien, luster i witryn za największą trudność podczas sprzątania. Polacy sprzątają zazwyczaj raz na kilka dni. Duże sprzątanie wykonywane jest najczęściej raz w tygodniu (37%), a generalne raz na 2 tygodnie (31%). Najmniej miłośników sprzątania jest wśród osób czynnych zawodowo oraz wśród mieszkańców większych miast.
Z badania wyłania się obraz Polaka, który sprzątanie ma zakodowane wśród obowiązków, które należy wykonywać. 68% łącznie to osoby, które lubią sprzątać oraz te, którym zależy na porządku. Satysfakcja ze sprzątania jest wyższa wśród osób, które mieszkają w większych mieszkaniach – powyżej 91 metrów kwadratowych. Warto też zauważyć, że wśród entuzjastów sprzątania najwięcej jest kobiet po 25 roku życia oraz osób starszych po 55 roku życia. Kobiety też dużo częściej decydują o wyborze środków chemicznych i akcesoriów służących do sprzątania – skomentował wyniki Filip Jasiński, badacz z ARC Rynek i Opinia.
Źródło: ARC Rynek i Opinie „Polacy na temat sprzątania w gospodarstwie domowym, wrzesień 2017”. Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia od 25.08 do 5.09.2017 roku metodą CAWI (ankiety online), łączna próba N=504 osób, w których gospodarstwie domowym w ciągu ostatnich 30 dni sprzątano. Respondentami były osoby odpowiedzialne/współodpowiedzialne za sprzątanie.
Fot.: Pixabay