Carrefour: 100 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich i lokalnych producentów

Detal/Hurt

Carrefour: 100 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich i lokalnych producentów

18 września to ważna data w kalendarzu Kół Gospodyń Wiejskich. Tego dnia bowiem ruszył konkurs grantowy w ramach drugiej edycji programu „Smakujemy lokalnie” organizowanego przez Carrefour Polska, pod patronatem Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi. Ważną zmianą w stosunku do ubiegłego roku jest rozszerzenie grantów również o lokalnych producentów żywności.

Druga edycja konkursu „Smakujemy lokalnie” skierowana jest do Kół Gospodyń Wiejskich i – tu nowość – do lokalnych producentów żywności. Obydwie grupy kultywują tradycję kulinarną i poprzez swoje działania upowszechniają ją pośród konsumentów.

– Od momentu powstania Instytut wspiera działalność Kół Gospodyń Wiejskich, a także producentów regionalnych organizując różnego rodzaju wydarzenia integrujące lokalną społeczność wokół kultury i dziedzictwa wsi. Bardzo ważną jego częścią jest dziedzictwo kulinarne i dlatego konkursy, takie jak ten, są doskonałą okazją do zachęcenia KGW do odkrywania na nowo zapomnianych już dań, które „od zawsze” były przygotowywane przez gospodynie w regionach, z których pochodzą. Potrawy te mają nie tylko swoją historię, ale są wytwarzane z surowców pochodzących od regionalnych producentów z upraw lokalnych, najlepiej ekologicznych, starych ras zwierząt hodowlanych i odmian roślin. Dlatego tak ważna jest także, obok kunsztu przygotowywania dań regionalnych, rola lokalnych producentów, których produkty są wysokiej jakości, a rodzaj ich wytwarzania jest ściśle związany z miejscem i tradycyjnym sposobem produkcji. Dzięki takim inicjatywom wzmacniane są więzi lokalnych społeczności, poczucie przynależności do danego regionu i dumy z dziedzictwa swojej „Małej Ojczyzny” – mówi Elżbieta Ossińska-Kassa, Pełnomocnik Dyrektora w Narodowym Instytucie Kultury i Dziedzictwa Wsi.

10 Kół Gospodyń Wiejskich i lokalnych dostawców może wygrać grant w wysokości 10 000 zł. Wystarczy w terminie 11 września – 26 października zgłosić tradycyjne danie regionu, opisać jego historię, przepis oraz zaprezentować na zdjęciach proces powstawania. Wnioski pokazujące bliską współpracę KGW i przetwórców będą dodatkowo punktowane przez jury, na czele którego stanie Łukasz Konik, ekspert kulinarny i znawca kuchni polskiej.

– W I edycji programu do konkursu zgłosiło się ponad 300 Kół. Wybór 10 zwycięskich dań nie był prosty, w niektórych przypadkach o milimetr przeważyły względy estetyczne i merytoryczne – mówi Łukasz Konik. I dodaje: „To bardzo dobry wynik, który tylko potwierdza, że kobiety z obszarów wiejskich pełnią niezwykle ważną rolę w promocji naszej tradycji, ale również w aktywizacji mieszkańców wsi. Jestem przekonany, że rozszerzając kolejną edycję o dostawców, konkurs zanotuje jeszcze większe zainteresowanie.

Organizatorem programu i konkursu grantowego „Smakujemy Lokalnie” jest Carrefour Polska. Marka od lat wspiera polskie rolnictwo i przetwórstwo, budując relacje pomiędzy konsumentami, a dostawcami pochodzącymi z najbliższej okolicy danego sklepu. Zachęca Polaków do sięgania po smaczne produkty charakterystyczne dla polskiej kuchni, z kolei małym i średnim firmom przetwórczym oferuje wiele możliwości sprzedaży bezpośredniej w swoich sklepach.

– Już ponad dwa lata temu Carrefour Polska zaoferował specjalne warunki współpracy dla małych lokalnych rolników i producentów żywności. Model ten bazuje na filozofii fairtrade i oparty jest o uproszczoną jednostronicową umowę, bezpośrednie dostawy z gwarancją odbioru, proste rozliczenia i sezonowość współpracy, którą można rozpocząć już w ciągu 48 godzin od podpisania umowy. W ciągu tych zaledwie dwóch lat udało nam się nawiązać stałą współpracę już z ponad 320 dostawcami lokalnymi, co oznacza, że co dziesiąty nasz partner handlowy w Polsce, to dostawca lokalny, a nasza oferta obejmuje już ponad 200 naszych sklepów i 5,5 tysiąca produktów – podsumował Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska.

– Dzięki naszym programom jak “Kupujemy Lokalnie” czy “Smakujemy Lokalnie” możemy na bieżąco dostarczać naszym klientom znane im lokalnie produkty najwyższej jakości, wspierać rozwój lokalnej przedsiębiorczości oraz zmniejszać nasz ślad węglowy, realizując w ten sposób naszą misję lidera odpowiedzialnej dystrybucji – dodał Piotr Lubiewa-Wieleżyński.

źródło: Carrefour Polska
Oprac.: Klaudia Walkowiak