inwestycje

Ujemna dynamika inwestycji krajowych firm prywatnych jest bardzo niepokojąca (w 1 kw. 2018 r. spadek o 6,7 proc. r/r). Inwestycje sektora prywatnego ratują firmy zagraniczne, czyli te, które najbardziej drenują polską gospodarkę – napisał na Twitterze Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Z czego wynika taka sytuacja?

Pozytywny wpływ Żywiec Zdrój S.A. na kondycję społeczno-gospodarczą w Polsce, zarówno w ujęciu ogólnopolskim jak i lokalnym, to konsekwentnie realizowane działania prowadzone w ramach strategii zrównoważonego rozwoju firmy. Ich przykładem jest współpraca producenta z lokalnymi władzami i organizacjami. Firma zainwestowała już 27 mln zł w programy społeczne i lokalną infrastrukturę.

Z najnowszej analizy 123 europejskich rynków nieruchomości biurowych, handlowych i logistycznych sporządzonej przez Cushman & Wakefield wynika, że są one w późnej fazie cyklu. Atrakcyjną ofertę dla inwestorów mają obecnie Irlandia, Hiszpania i Portugalia.

W ubiegłym roku zmalały nakłady inwestycyjne w przemyśle spożywczym, osiągając poziom 7,92 mld zł, w stosunku do 7,96  mld zł w 2016 r. Wynika to ze zmian w profilu inwestycyjnym. Firmy zamiast budować nowe obiekty stawiają na modernizację już istniejących.

Niewielkie parki handlowe mające od kilku do kilkudziesięciu tys. mkw. przeżywają rozkwit. Inwestorów przekonują wysoka rentowność oraz niższe koszty rozbudowy. Głównymi rynkami dla takich galerii są miasta do 100 tys. mieszkańców.

Jak wynika z raportu MarketBeat, firmy doradczej Cushman & Wakefield, w 2017 r. oddano w Polsce do użytku 422 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. W budowie jest ponad 500 tys. mkw., z czego prawie 80% zostanie oddanych do użytku w tym roku.

Największe inwestycje prowadzone są w zakładach w Lublinie, Łowiczu i Olsztynku oraz w zagranicznych oddziałach Maspeksu – na Węgrzech, w Rumunii i w Czechach. Dotyczą obszaru produkcji i nowych technologii oraz budowy nowoczesnych centrów dystrybucyjnych.

Mniej dynamicznie w 2018 r. może się rozwijać aktywność inwestycyjna w przedsiębiorstwach prywatnych – podał NBP w szybkim monitoringu, analizie sektora przedsiębiorstw, styczeń 2018 r. (SM NBP). 

W ubiegłym roku rynek powierzchni handlowych w Polsce urósł o ponad 400 tys. mkw. Ok. 320 tys. mkw. to nowe inwestycje, zaś 80 tys. mkw. powstało po rozbudowie — wynika z danych Colliers International.

X