inwestycje

Małgorzata Lubelska, Członek Zarządu i Dyrektor Marketingu Grupy Żywiec oraz Tomasz Klima, Dyrektor Arcyksiążęcego Browaru w Żywcu, w obecności Burmistrza Miasta Żywca Antoniego Szlagora i władz lokalnych, zainaugurowali uruchomienie nowej linii do produkcji piw bezalkoholowych. Inwestując ponad 11 mln zł w nową technologię, Grupa Żywiec kontynuuje strategię rozwoju oferty napojów bezalkoholowych.

Analitycy rynkowi szacują, że wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce ma wynieść w tym roku około 6 mld euro. Znaczna część tej kwoty ma przypadać na obiekty handlowe, co potwierdzają wyniki za pierwsze półrocze.

Według najnowszej analizy opracowanej przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, w pierwszej połowie br. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w Polsce przekroczyła 3 mld euro, zamykając pierwsze półrocze z wynikiem 3 246 mln euro, co oznacza wzrost aż o 113% w porównaniu z pierwszym półroczem 2017 r. Największy udział zapewniły nieruchomości handlowe.

Ujemna dynamika inwestycji krajowych firm prywatnych jest bardzo niepokojąca (w 1 kw. 2018 r. spadek o 6,7 proc. r/r). Inwestycje sektora prywatnego ratują firmy zagraniczne, czyli te, które najbardziej drenują polską gospodarkę – napisał na Twitterze Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Z czego wynika taka sytuacja?

Pozytywny wpływ Żywiec Zdrój S.A. na kondycję społeczno-gospodarczą w Polsce, zarówno w ujęciu ogólnopolskim jak i lokalnym, to konsekwentnie realizowane działania prowadzone w ramach strategii zrównoważonego rozwoju firmy. Ich przykładem jest współpraca producenta z lokalnymi władzami i organizacjami. Firma zainwestowała już 27 mln zł w programy społeczne i lokalną infrastrukturę.

Z najnowszej analizy 123 europejskich rynków nieruchomości biurowych, handlowych i logistycznych sporządzonej przez Cushman & Wakefield wynika, że są one w późnej fazie cyklu. Atrakcyjną ofertę dla inwestorów mają obecnie Irlandia, Hiszpania i Portugalia.

W ubiegłym roku zmalały nakłady inwestycyjne w przemyśle spożywczym, osiągając poziom 7,92 mld zł, w stosunku do 7,96  mld zł w 2016 r. Wynika to ze zmian w profilu inwestycyjnym. Firmy zamiast budować nowe obiekty stawiają na modernizację już istniejących.

Niewielkie parki handlowe mające od kilku do kilkudziesięciu tys. mkw. przeżywają rozkwit. Inwestorów przekonują wysoka rentowność oraz niższe koszty rozbudowy. Głównymi rynkami dla takich galerii są miasta do 100 tys. mieszkańców.

Jak wynika z raportu MarketBeat, firmy doradczej Cushman & Wakefield, w 2017 r. oddano w Polsce do użytku 422 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. W budowie jest ponad 500 tys. mkw., z czego prawie 80% zostanie oddanych do użytku w tym roku.

Największe inwestycje prowadzone są w zakładach w Lublinie, Łowiczu i Olsztynku oraz w zagranicznych oddziałach Maspeksu – na Węgrzech, w Rumunii i w Czechach. Dotyczą obszaru produkcji i nowych technologii oraz budowy nowoczesnych centrów dystrybucyjnych.

Strony

X