GfK

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje wśród polskich konsumentów, był w styczniu wyższy o 0,5 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniósł 2.

W 2019 r. średnia siła nabywcza w Polsce wyniosła około 7589 euro na osobę, czyli nieco więcej niż połowa średniej europejskiej. Oznacza to 29. miejsce w rankingu europejskim – wynika z danych GfK.

Małoformatowe sklepy podbijają serca polskich konsumentów. Dzięki coraz bogatszej ofercie i ogromnej dostępności, coraz skuteczniej rywalizują z punktami specjalistycznymi i wygrywają wyścig o klienta udającego się po szybkie lub awaryjne zakupy. Takie dane płyną z najnowszych analiz przygotowanych przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje wśród polskich konsumentów, był w listopadzie wyższy o 0,5 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniósł 2,3.

Według prognoz analityków GfK w bieżącym roku, w 27 krajach Unii Europejskiej w handlu detalicznym wystąpi nominalny wzrost obrotów o 2%. Największe wzrosty prognozowane są w Rumuni i na Litwie. W Polsce prognozowany jest wzrost o 3,9%.

Średnia siła nabywcza w Polsce w 2018 roku wyniosła 7228 EUR na mieszkańca, czyli mniej więcej połowę średniej europejskiej. Dało to Polsce 29. lokatę w europejskim rankingu – informuje instytut GfK.

Black Friday oraz zakupy świąteczne stanowią dla detalistów i producentów ostatnią prostą w handlowym maratonie roku. W Polsce widać już pierwsze efekty wyprzedażowych działań marketingowych. Obecnie już 60% polskich konsumentów twierdzi, że spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. To znaczny wzrost w porównaniu z ubiegłorocznymi deklaracjami, kiedy znajomość tego pojęcia deklarowało zaledwie 30% Polaków.

Analiza struktury handlu detalicznego wskazuje, iż podobnie jak w poprzednich latach, także w roku ubiegłym segment handlu wielkoformatowego odnotował wzrost pod względem liczby placówek. W szczególności dotyczy to dyskontów, których liczba wzrosła o niemal 4% – podało GfK.

Polska zajmuje 29. miejsce w rankingu siły nabywczej w Europie. Przy kwocie 2,427 EUR na osobę, siła nabywcza dla rynku detalicznego w Polsce stanowi około 36 proc. ogólnej siły nabywczej kraju – wynika z badania instytutu GfK.

GfK prognozuje, iż w 2018 r. w 28 krajach członkowskich Unii Europejskiej nominalny wzrost obrotów w stacjonarnym handlu detalicznym wyniesie 2,1%. Jednakże trendy w poszczególnych analizowanych krajach znacząco się różnią. Takie są wnioski płynące z badania GfK dotyczącego handlu detalicznego w Europie w 2018 r.

Strony

X