Eksport

W 2018 r. znacząco wzrosła wartość napojów winiarskich wywożonych z Polski. Tak wynika z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dotyczących eksportu wyrobów alkoholowych. Jak tłumaczą eksperci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, to efekt wyższej jakości eksportowanych wyrobów. Ta sytuacja  jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się aktualnie w branży winiarskiej – wyroby tanie, niskiej jakości, odchodzą do historii.

W okresie styczeń – sierpień br. w obrotach towarowych wg nomenklatury Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacja Handlu (SITC) w porównaniu z ośmioma miesiącami ub. r.  odnotowano wzrost w większości sekcji towarowych. W eksporcie największy wzrost dotyczył olei, tłuszczów, wosków, zwierzęcych i roślinnych (o 22,5%) oraz napojów i tytoniu (o 10,7%) – informuje Główny Urząd Statystyczny.

Polski eksport wzrósł od przystąpienia do Unii Europejskiej czterokrotnie, a jego nadwyżka nad importem osiągała w ostatnich trzech latach aż 70-80 mld zł, jednak za dynamiczny wzrost odpowiadają głównie lokalne spółki-córki globalnych koncernów, a nie firmy z polskim kapitałem – to wniosek z raportu Banku Pekao przedstawionego na warszawskiej konferencji CEO Summit.

Papier toaletowy, który był jednym z głównych deficytowych towarów w PRL, jest obecnie eksportowym hitem Polski. Sprzedajemy go głównie Niemcom, a nasz kraj jest trzecim na świecie dostawcą tego artykułu codziennego użytku – pisze Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl.

Z danych Eurostatu wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. eksport pieczarek świeżych z Polski zwiększył się o 4,3%, do 175 tys. t. Od początku 2018 r. silną dynamiką charakteryzowała się ich sprzedaż do Wielkiej Brytanii. Z danych Eurostatu wynika, że zwiększyła się ona o 17,2%, do 40,1 tys. t.

Mniejsza produkcja w Chinach i dodatkowe cła ograniczają import chińskiego zagęszczonego soku jabłkowego przez USA. Chiny od lat są największym dostawcą koncentratu soku jabłkowego do USA, a wahania w handlu tym produktem na linii USA-Chiny mają wyraźne przełożenie na rynek europejski. Dla producentów europejskich wzrost sprzedaży do USA jest szansą na podwyżki cen koncentratu.

Najnowsze statystyki celne potwierdziły doniesienia z rynku o dużym popycie eksportowym na jaja konsumpcyjne z Polski ze strony Arabii Saudyjskiej. Okazuje się, że polskie jaja kurze świeże w skorupkach trafiają do klientów z tego rejonu świata. W poprzednich latach krajowym firmom udawało się do tego państwa wysyłać jedynie produkty przetwórstwa jaj.

Ponad 20 krajów z Europy oraz USA to odbiorcy produktów mlecznych Danone produkowanych w Polsce. Systematycznie rośnie liczba wariantów produktowych trafiających poza granice kraju, a firma Danone w Polsce deklaruje dalszy rozwój eksportu do Europy. Za produkcję i dystrybucję krajową oraz zagraniczną odpowiada Fabryka Danone w Bieruniu, która jest kluczowym miejscem dla firmy w całym regionie.

Polski eksport przez lata uległ sporym zmianom. Dawno minęły już czasy, kiedy za granicę wysyłaliśmy przede wszystkim jabłka i zboże. I choć Polskę ciężko dziś nazwać „spichlerzem Europy”, wśród produktów rolno-spożywczych wciąż kryje się kilka eksportowych hitów.

Na krajowym rynku widać stabilizację, w 2017 r. sprzedano około 120 mln litrów 100-procentowego alkoholu, podobny wynik osiągnięto w 2016 r. Szansą na rozwój dla branży spirytusowej jest eksport, który wzrósł w pierwszym kwartale br. o 9,5% w stosunku rocznym. Kondycję finansową producentom poprawiają także wyższe zagraniczne marże.

Strony

X