analiza rynku

Według raportu Nielsena, wartość rynku substytutów produktów żywieniowych pochodzenia zwierzęcego szacuje się na 3,7 mld USD. Rynek ten notuje również wysokie wzrosty sprzedaży przekraczające 20%.

Zgodnie ze wstępnym szacunkiem GUS, tegoroczne zbiory owoców wyniosą ok. 4,8 mln t i będą o ok. 52% wyższe niż w 2017 r. Najsilniejszy wzrost zbiorów zostanie odnotowany w przypadku owoców z drzew, które wyniosą ok. 4,2 mln t (+58% rok do roku), podczas gdy zbiory owoców jagodowych ukształtują się na poziomie ok. 0,6 mln t (+21% rok do roku). Natomiast tegoroczne zbiory warzyw gruntowych wyniosą ok. 4,2 mln t i będą o ok. 8% mniejsze niż w 2017 r.

Po przejściowym wzroście obserwowanym w I poł. br., ceny produktów mlecznych powrócą do trendu spadkowego. Zgodnie z danymi FAO ceny produktów mlecznych w okresie od czerwca do września br. zmniejszyły się o 8%. Spadek odnotował również indeks cen GDT, który we wspomnianym wyżej okresie obniżył się o 12,9%, kształtując się na najniższym poziomie od października 2016 r.

Rynek karm dla zwierząt szacuje się na ponad 2,5 mld zł. Wartość ta regularnie rośnie, ponieważ coraz częściej Polacy traktują swojego pupila jak członka rodziny i nie oszczędzają na jedzeniu oraz gadżetach dla niego.

Rynek papieru toaletowego przechodzi dynamiczne zmiany. Wzrost w stosunku rocznym wynosi około 7%. Ewoluują także preferencje klientów, coraz większą wagę przywiązują do jakości wybieranego produktu.

Pierwsza połowa 2018 r. na polskim rynku centrów handlowych należała do największych aglomeracji. Do użytku oddano tam ponad 172 tys. mkw. nowej powierzchni, co stanowiło 75% krajowej podaży. Jednocześnie popyt na przestrzenie handlowe był wciąż wysoki, a poziom pustostanów utrzymywał się na bardzo niskim poziomie.

Sklep delikatesowy stał się niejako znakiem rozpoznawczym polskich sieci handlu nowoczesnego. Najlepiej rozpoznawalne, a zarazem największe delikatesy przybrały postać sieci handlowej w formacie supermarketu – chodzi oczywiście o sieci supermarketów Alma Market i Piotr i Paweł. Pominąwszy oczywiste między nimi różnice, można powiedzieć, że stały się one ikoną krajowej możności zaistnienia w procesie modernizacji sektora handlu, uruchomionej z sukcesem przez systemy sieciowe o międzynarodowej proweniencji.

Polscy konsumenci w wyborze nabiału i produktów mrożonych są szczególnie wyczuleni na nowe smaki oraz informacje o ich walorach odżywczych. Dużym entuzjazmem cieszą się niezmiennie produkty z upraw ekologicznych, z certyfikatem EKO. To połączenie informacji na etykiecie produktowej może zwrócić uwagę polskich konsumentów oraz utrwalić ich nawyk zakupowy dla konkretnego produktu.

Matki pozwalają swoim pociechom samodzielnie wybierać ulubione przekąski. Chętniej sięgają po marki, które już znają i nie są otwarte na eksperymenty. Kupując dziecku słodycze, najczęściej chcą sprawić mu radość i okazać miłość.

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi, a co za tym idzie – wymagający. Niska cena, która dotychczas była decydującym czynnikiem zakupowym, dla większości nie jest już wystarczająca i kluczowa. Tak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta” przygotowanego przez MAM.

Strony

X

Przeczytaj również