Ranking „Równi w Biznesie”

Producenci

Ranking „Równi w Biznesie”

05 listopada 2018

  • #Ranking Równi w Biznesie
  • #Równi w Biznesie

Grupa Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu ułożyły ranking największych producentów pod względem strategii: dystrybucyjnych, cenowych oraz produktowych, stosowanych wobec małoformatowych sklepów. W najnowszej edycji zestawienia uwzględniono następujące kategorie: mleko, napoje gazowane, piwo, soki i nektary, wody oraz wódki.

Ranking „Równi w Biznesie” został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od maja 2017 r. do kwietnia 2018 r. (dane kategorii piwo, napoje gazowane, woda oraz soki i nektary) oraz od sierpnia 2017 r. do lipca 2018 r. (dane kategorii wódka i mleko). Analitycy zestawili wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Przyznawali im punkty w pięciu obszarach. Każdy z tych obszarów ma odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Liczba punktów, jaką w rankingu otrzymuje producent, jest średnią ważoną rezultatów każdego z tych wskaźników. Im więcej punktów zdobył producent, tym bardziej zrównoważona jest jego strategia dystrybucyjna i cenowa wobec różnych rodzajów sklepów. Oznacza to, że taki producent nikogo nie dyskryminuje poprzez zróżnicowanie oferty asortymentowej i cen.

Mleko

Pierwsze dwa miejsca zajęły mleczarnie, których produkty rzadko można kupić w dyskontach, a jeżeli tam są, ceny ich asortymentu nie różnią się znacząco od cen w sklepach małopowierzchniowych. OSM Radomsko i OSM Krasnystaw przede wszystkim koncentrują się na sprzedaży w swoich macierzystych regionach i utrzymywaniu dobrej oferty we wszystkich rodzajach sklepów. Miejsca 5-10 zajęli producenci, którzy są intensywnie promowani w dyskontach. Często ich asortyment jest tam eksponowany jako produkty pierwszego wyboru albo ich zakup w większej ilości jest premiowany niższą ceną.

Jeszcze niewielki, ale szybko rosnący udział w polskim rynku mają mleka smakowe. Spośród ujętych w rankingu dwóch producentów, wyspecjalizowanych w takim asortymencie, zdecydowanym liderem sprzedaży okazał się Müller Dairy, który jednak nie stosuje zrównoważonej strategii sprzedaży i zamknął zestawienie. Lepiej wypadł Zott, który w rankingu zajął 4. miejsce.

Wódka

Po raz kolejny najlepsze oceny za równe traktowanie różnych rodzajów sklepów w rankingu „Równi w Biznesie” dostali producenci wyspecjalizowani w wódkach prezentowych: litewski Stumbras i polski Dębowa Polska. Ich asortyment zwykle ma podobne ceny w różnych rodzajach sklepów. Na podium stanął też wicelider sprzedaży wódek w Polsce – Stock. Tym razem tuż za wiodącą trójką znalazła się grupa Roust. Stock i Roust stosują w dużej liczbie niezależnych sklepów detalicznych koncepcję „perfect store”, czyli sklepu idealnego jeśli chodzi o atrakcyjność oferty i poziom sprzedaży.

Piwo

Największe browary, działające na polskim rynku, nie zawsze budują swoją pozycję, równo traktując niezależny handel detaliczny. Tą drogą nadal sprzedaje się jednak w Polsce 70% piwa. Zdecydowanym liderem i to drugi rok z rzędu, jeśli chodzi o partnerskie relacje ze wszystkimi rodzajami sklepów, jest Browar Namysłów. Tuż za nim znalazła się firma Van Pur. Z koncernów piwnych najlepiej wypadł Heineken (Grupa Żywiec), który jest 2. pod względem wartości sprzedaży, a 3. w rankingu. Tyle samo punktów zdobyła spółka Perła – Browary Lubelskie. Grupa Asahi (Kompania Piwowarska), która ma największy udział w polskim rynku piwa, w rankingu „Równi w Biznesie” zajęła dopiero 5 miejsce. Podobnie 3. na rynku Carlsberg, po ocenie jego podejścia do małego formatu, otwiera dopiero drugą połowę stawki „Równych w Biznesie”.

Napoje gazowane

W małoformatowych sklepach sprzedaje się ponad połowę kupowanych w całej Polsce napojów gazowanych. W tym roku producentem, któremu najbardziej zależy na zapewnieniu dostępności i jednakowych cenach napojów gazowanych w różnych typach sklepów jest Jurajska. Na drugim miejscu znalazła się czeska Kofola. Na najniższym stopniu podium stanęła firma Zbyszko z Radomia. W czołówce są jeszcze dwaj inni polscy producenci: Victoria Cymes i Ustronianka. Najsłabsze oceny uzyskali zagraniczni giganci.

Woda

Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna dosłownie w każdym sklepie spożywczym. Najwięcej punktów w tegorocznej edycji rankingu „Równi w Biznesie” zdobył Nałęczów Zdrój. Wynika to z faktu, iż to właśnie jego produkt – woda Cisowianka – jest dostępna we wszystkich typach sklepów, za mniej więcej tę samą cenę. Na podium znalazły się także Jurajska i Muszynianka.

Soki i nektary

Największym producentem soków i nektarów w Polsce – według wartości produkcji – jest Maspex. Jednocześnie jest to firma, która – będąc na drugim miejscu w rankingu „Równi w Biznesie” – po partnersku traktuje różne typy sklepów. Liderem tegorocznego zestawienia jest jednak Colian znany z soków i nektarów „Hellena”. Wprawdzie firma zajmuje dopiero 10. miejsce, jeśli chodzi o wartościowy udział w rynku soków ogółem, to jednak korzysta na tym, że kryteria oceny rankingu są jednakowe dla wszystkich. O partnerskie relacje z handlem małoformatowym dbają też Victoria Cymes i Marwit, kojarzony głównie z produktami o krótkim terminie przydatności do spożycia. Dopiero na 5. miejscu znalazł się drugi największy producent soków i nektarów w Polsce – Hortex Holding.