Polacy zwracają się ku sklepom osiedlowym

Detal/Hurt

Polacy zwracają się ku sklepom osiedlowym

Polacy coraz chętniej wybierają zakupy w małych osiedlowych sklepach, odwracając się od hiper- i supermarketów. Trend ten wykorzystuje Polska Grupa Supermarketów, która do końca roku zamierza poszerzyć sieć do 700 placówek w całej Polsce, koncentrując się na sklepach osiedlowych.

– Wolne niedziele, program 500+ oraz rosnąca świadomość żywieniowa – to główne czynniki, które wpływają na zmiany w trendach sektora handlu spożywczego – uważa Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów.

Trendami nie są zdziwieni przedstawiciele Polskiej Grupy Supermarketów, która od kilku lat celuje w segment proximity oraz convinience.

– Polski konsument zaczyna stawiać na jakość. I to nie tylko w dużych miastach – zwraca uwagę Michał Sadecki. – Wzrost zamożności Polaków powoduje znaczące zmiany na rynku handlowym. Liczy się wygoda i dostęp do wysokojakościowych produktów. Nie bez znaczenia są również bieżące trendy dietetyczne. – wylicza Sadecki, odnosząc się jednocześnie do wprowadzonej na początku roku ekologicznej marki własnej.

Zdaniem PGS dla klientów najważniejszy jest dostęp do świeżych owoców, warzyw i smacznego pieczywa. Wysokojakościowe wędliny również są czynnikiem, który decyduje o wyborze sklepu.

Polacy zaczynają robić zakupy w mniejszych ilościach, ale częściej – zazwyczaj codziennie lub co drugi dzień. Weekendowe wyjazdy do sklepów wielkoformatowych przechodzą za to do lamusa. Z badań PGS wynika, że Polacy uważają je za coraz bardziej męczące. Duży wpływ na taką sytuację ma wprowadzenie zakazu handlu w niedziele oraz wzrost dochodów, potwierdzony ostatnim raportem Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

Istotnym elementem zmian rynku handlu jest wzrost dynamiki budowy sieci franczyzowych. Według danych firmy konsultingowej PwC w tym roku rynek franczyzowy urośnie o ponad 2 tys. punktów – zarówno w handlu spożywczym, jak i konfekcji.