Nowe placówki Jeronimo Martins

Aktualności

Nowe placówki Jeronimo Martins

21 lutego 2020

  • #Biedronka
  • #Jeronimo Martins
  • #Jeronimo Martins Polska

Biedronka planuje otworzyć w Polsce ponad 100 nowych sklepów w 2020 roku. Ponad połowa z nich zostanie otwarta w standardowym formacie, natomiast pozostałe sklepy będą mniejsze. Dodatkowo około 250 sklepów Biedronki ma przejść w tym roku proces modernizacji. Grupa chce wypłacić 0,345 euro dywidendy na akcję.

W 2019 roku Biedronka otworzyła 128 sklepów. Sieć należąca do portugalskiej Jeronimo Martins powiększyła się o 102 sklepy i liczyła na koniec roku 3002 placówki. Blisko 250 sklepów sieci zostało zmodernizowanych, a wydatki inwestycyjne wyniosły 388 mln euro.

Grupa Jeronimo Martins planuje też otwarcie w tym roku około 50 nowych lokalizacji sieci drogerii Hebe. W 2019 roku powstały 43 nowe lokalizacje tej sieci. Przedstawione w czwartek wyniki Jeronimo Martins oraz sieci Biedronka i Hebe są zgodne z opublikowanymi w połowie stycznia wstępnymi danymi.

Sprzedaż w sklepach Biedronki wzrosła w 2019 roku do 12,62 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku w euro o 7,9 proc., a w walucie lokalnej o 8,8 proc. Sprzedaż porównywalna LFL* zwiększyła się o 5,8 proc. Jeronimo wskazało, że w 2019 roku było 13 dni handlowych mniej niż rok wcześniej. W 2020 roku liczba niehandlowych niedziel wzrośnie o kolejnych 7, co w opinii spółki będzie miało negatywny wpływ na sprzedaż. W samym czwartym kwartale sprzedaż Biedronki wyniosła 3,38 mld euro, co oznacza wzrost rdr w tej walucie o 10,6 proc., a w walucie lokalnej o 10,3 proc. Wzrost sprzedaży porównywalnej LFL wyniósł w tym okresie 7,7 proc. Sprzedaż w drogeriach Hebe wyniosła w 2019 roku 259 mln euro, czyli wzrosła w tej walucie o 24,9 proc. W samym czwartym kwartale przychody Hebe wyniosły 79 mln euro, co oznacza wzrost rdr o 24,6 proc.

Sieć Biedronka w 2019 roku zanotowała wzrost wyniku EBITDA o 7,9 proc. rdr, do 918 mln euro. Marża EBITDA wyniosła 7,3 proc. Grupa Jeronimo Martins zwiększyła przychody w zeszłym roku 7,5 proc., do 18,6 mld euro. Sprzedaż porównywalna wzrosła w tym okresie o 5,3 proc. W czwartym kwartale przychody wzrosły rdr o 9,7 proc. i wyniosły 4,98 mld euro. EBITDA grupy wzrosła w całym 2019 roku o 8,9 proc., do 1,045 mld euro, a w czwartym kwartale wzrost sięgnął 15 proc. i wyniósł 288 mln euro. Zysk netto grupy przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł w 2019 roku 433 mln euro, co oznacza wzrost o 7,9 proc. W trzech ostatnich miesiącach zeszłego roku zysk grupy zwiększył się o 19,7 proc., do 130 mln euro. Łączne wydatki inwestycyjne Grupy Jeronimo Martins, która oprócz Polski i Portugalii działa też w Kolumbii, mają sięgnąć w tym roku 700-750 mln euro. Zarząd Jeronimo Martins zaproponował, by około 50 proc. zysku netto za 2019 roku przeznaczyć na dywidendę. Oznaczałoby to wypłatę 216,8 mln euro dywidendy, a na jedną akcję dałoby to 0,345 euro.

(Źródło: PAP)