Koniunktura w sektorze handlowym w 2019 r.

Aktualności

Koniunktura w sektorze handlowym w 2019 r.

05 lutego 2020

  • #Knight Frank
  • #powierzchnia handlowa
  • #sektor handlowy

Ostatnie pięć lat w sektorze handlowym to okres systematycznie malejącej dynamiki przyrostu nowoczesnej podaży handlowej. Rokrocznie spada wolumen nowo oddawanych obiektów handlowych. Średnia roczna nowa podaż z ostatnich 5 lat była o 25% niższa od przeciętnego wolumenu z lat 2010-2014. Główną przyczyną takiej sytuacji jest nasycanie się aglomeracji wielkoformatowymi obiektami handlowymi, natomiast systematycznie rośnie zarówno liczba jak i wolumen projektów realizowanych w mniejszych miejscowościach, tj. o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. Oczekuje się, że w najbliższych latach to właśnie te lokalizacje będą charakteryzować się najwyższą dynamiką rozwoju.

Coraz więcej konsumentów wybiera szybkie zakupy w niedużej odległości od domu. W konsekwencji rośnie popularność i liczba tzw. centrów typu convenience – małoformatowych obiektów handlowych (o powierzchni do 5 000 mkw. ) z ograniczoną do kilku-/kilkunastu najemców kompleksową ofertą spożywczą, drogeryjną, modową i usługową, zlokalizowanych najczęściej w dużych osiedlach mieszkaniowych.

Dodatkowo, dynamiczny rozwój wolnostojących sklepów dyskontowych, takich jak m.in. Biedronka, Lidl czy Aldi, oraz wolnostojących sklepów spożywczych (np. Kaufland) zapoczątkował i zdynamizował pojawienie się innych małoformatowych obiektów handlowych. W sąsiedztwie (najczęściej bezpośrednim) tych sklepów powstają niewielkie (ok. 2000 mkw. ) parki handlowe dla kilku najemców, które swoją ofertą komplementarną tworzą wraz ze sklepem lokalizację zakupową. Na rynku pojawili się w ostatnich latach deweloperzy specjalizujący się w tego typu obiektach (m.in. Trei Real Estate, JB Development).

Stabilna gospodarka i rosnąca siła nabywcza polskich konsumentów, jak również dostępność nowoczesnej powierzchni handlowej w wysokim standardzie sprawiają, że na polski rynek handlowy co roku wchodzą nowe zagraniczne marki (kilkanaście w 2019 r.). Dodatkowo, wiele marek już obecnych na polskim rynku prowadzi ekspansje, dzięki czemu współczynnik pustostanów w dużych miastach pozostaje na niskim poziomie około 4%.

Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem handlowym w Polsce. Za lokal o powierzchni 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych stolicy trzeba zapłacić średnio 100-130 EUR/ mkw. /m-c. W miastach regionalnych (Kraków, Poznań, Wrocław, Katowice, Szczecin, Łódź, Trójmiasto) miesięczne wywoławcze stawki najmu wahają się od około 40 do 75 EUR/mkw. i pozostają na stabilnym poziomie.

Źródło: „2019 Review & 2020 Outlook” Knight Frank

Foto: Pixabay