Jesteś tutaj

Polskie mleko podbija Chiny

Z danych opublikowanych przez CLAL wynika, że import produktów mleczarskich przez Chiny w okresie styczeń-październik 2018 r. wzrósł w stosunku rocznym wolumenowo o 3,6% i wartościowo o 6,5% ­– co oznacza spadek dynamiki wzrostu wobec 2017 r. W przypadku Polski utrzymuje się silna dynamika sprzedaży mleka płynnego do Państwa Środka.

W 2017 r. wolumen importu wzrósł o 13%, natomiast jego wartość o 37%.

Spowolnienie w Chinach w relatywnie mniejszym stopniu dotyka UE, która pozostaje największym dostawcą produktów mleczarskich do Chin. Nowa Zelandia i USA odnotowały spadek sprzedaży do Państwa Środka odpowiednio o 1,7% i 1,6% rok do roku, przy wzroście z UE o 2,2%.

W przypadku Polski utrzymuje się silna dynamika sprzedaży mleka płynnego do Państwa Środka. Według Eurostatu eksport mleka i śmietany niezagęszczonej od stycznia do października 2018 r. zwiększył się o 64% rok do roku do blisko 27 tys. t, przy jednoczesnym spadku jej eksportu z UE-28 do Chin o 14%. Ekspansji polskiego mleka (głównie UHT) sprzyjają akcje promocyjne na rynku chińskim.

Źródło: Agro Nawigator PKO BP

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Producenci branży mlecznej działający na polskim rynku w rozmowie z „Poradnikiem Handlowca” przyznają, że po stabilnych wynikach w styczniu, luty był zdecydowanie słabszym miesiącem. Jednak I kwartał 2017 r. zamykają z optymizmem, gdyż ich wyniki sprzedaży w marcu były zdecydowanie ponadprzeciętne. 

W Polsce coraz więcej mleka trafia do konsumentów przez zorganizowany rynek, co oznacza, że gospodarstwa rolne coraz mniej mleka sprzedają bezpośrednio lub zużywają na własne potrzeby. Główną rolę na tym rynku odgrywają mleczarnie oraz sklepy detaliczne, przez które produkty trafiają do konsumentów. Dziś ok. 70% mleka w Polsce jest dystrybuowane za pośrednictwem sklepów wielkoformatowych.

X