Jesteś tutaj

Polacy piją coraz więcej wina

Sprzedaż wina w ubiegłym roku rosła w tempie 7%. Najwięcej zyskały prosecco oraz cava. Klienci coraz częściej zainteresowani są także winami rodzimej produkcji. Największą barierą dynamiczniejszego rozwoju pozostaje jednak wysoka cena.

Polacy piją głównie zagraniczne wina. W 2018 r. do listopada sprowadzono do kraju wino o wartości miliarda zł. Według wyliczeń ICE Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich, największymi dostawcami okazali się Włochy (218,13 mln zł), USA (156 mln zł) oraz Niemcy (154,21 mln zł). Włoskie wina królują niepodzielnie w kategorii win musujących, gdzie stanowią 64% rynku.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się jednak wina z polskich upraw. Starają się je promować nie tylko dyskonty, jak Lidl i Biedronka, ale także MSZ oraz PLL LOT. Główną przeszkodą pozostaje cena sięgając minimum 50 zł za butelkę. Tymczasem według wyliczeń CMR  średnia cena butelki wina stołowego sprzedanego w sklepie małoformatowym sięga 18-19 zł.

Źródło: Rzeczpospolita

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Wino cieszy się rosnącą popularnością. Polscy konsumenci przykładają coraz większą wagę do jego walorów i jakości. Na rynku zdarzają się jednak producenci, którzy wypuszczają podrabiane wina gronowe z dodatkiem wody, cukrów, mieszane z alkoholem czy z dodatkiem ekstraktów z owoców. Do tej pory autentyczność i jakość trunku można było skontrolować wyłącznie w zagranicznych laboratoriach. Od czerwca taką możliwość zapewnia też łódzkie Laboratorium Autentykacji Produktów. Mogą z niego skorzystać nie tylko producenci i importerzy, którzy chcą mieć gwarancję jakości, ale również m.in. UOKiK.

Import wina do Polski systematycznie rośnie. W ciągu zaledwie kilku lat jego wartość niemal się podwoiła. Wśród dostawców wina dominują Włochy – w 2018 r. wyeksportowali do Polski wina za blisko 65 mln euro. Większość stanowią gatunki czerwone, a co trzecia butelka to wino musujące, zwłaszcza prosecco. Polacy coraz chętniej sięgają po te z wyższej półki. O ile sprzedaż segmentu ekonomicznego stoi w miejscu, o tyle wina premium notują nawet 20% wzrost sprzedaży.

X