Jesteś tutaj

Polacy piją coraz więcej wina

Sprzedaż wina w ubiegłym roku rosła w tempie 7%. Najwięcej zyskały prosecco oraz cava. Klienci coraz częściej zainteresowani są także winami rodzimej produkcji. Największą barierą dynamiczniejszego rozwoju pozostaje jednak wysoka cena.

Polacy piją głównie zagraniczne wina. W 2018 r. do listopada sprowadzono do kraju wino o wartości miliarda zł. Według wyliczeń ICE Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich, największymi dostawcami okazali się Włochy (218,13 mln zł), USA (156 mln zł) oraz Niemcy (154,21 mln zł). Włoskie wina królują niepodzielnie w kategorii win musujących, gdzie stanowią 64% rynku.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się jednak wina z polskich upraw. Starają się je promować nie tylko dyskonty, jak Lidl i Biedronka, ale także MSZ oraz PLL LOT. Główną przeszkodą pozostaje cena sięgając minimum 50 zł za butelkę. Tymczasem według wyliczeń CMR  średnia cena butelki wina stołowego sprzedanego w sklepie małoformatowym sięga 18-19 zł.

Źródło: Rzeczpospolita

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Na świecie wypija się rocznie 370 mln butelek prosecco – białego wina musującego produkowanego w regionach Wenecji Euganejskiej i Friuli-Wenecji Julijskiej. Wzrost produkcji powoduje jednak erozję gleby. Badania Uniwersystetu Padwy wykazały, że uprawa winogron jest zbyt inwazyjna.

Wino cieszy się rosnącą popularnością. Polscy konsumenci przykładają coraz większą wagę do jego walorów i jakości. Na rynku zdarzają się jednak producenci, którzy wypuszczają podrabiane wina gronowe z dodatkiem wody, cukrów, mieszane z alkoholem czy z dodatkiem ekstraktów z owoców. Do tej pory autentyczność i jakość trunku można było skontrolować wyłącznie w zagranicznych laboratoriach. Od czerwca taką możliwość zapewnia też łódzkie Laboratorium Autentykacji Produktów. Mogą z niego skorzystać nie tylko producenci i importerzy, którzy chcą mieć gwarancję jakości, ale również m.in. UOKiK.

X