Jesteś tutaj

Branża winiarska stawia na innowacyjność

Napoje alkoholowe na bazie wina, wino z dodatkiem soku lub owoców – to tylko niektóre z nowości przygotowanych przez branżę winiarską. Eksperci z największych firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa zgodnie przyznają, że innowacyjność to jeden z najmocniejszych ostatnio trendów. Czy tradycyjne wino gronowe może być zatem spokojne o swoją pozycję?

Sztywny podział na kategorie napojów alkoholowych, jak piwo, wino, wódka, wydaje się odchodzić do przeszłości. Wszelkiego rodzaju innowacje, mixy i połączenia, to jeden z głównych trendów obserwowanych w branży winiarskiej.

– Światowy rozwój rynku win w kierunku napojów mieszanych związany jest z coraz powszechniejszym trendem convenience – mówi Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. – Konsumenci lubią eksperymentować, szukają nowych smaków, a jednocześnie oczekują od rynku gotowych rozwiązań. Trend ten dotyczy zarówno win, jak i piw czy wódek. Dziś na półce win w sklepie znajdujemy nie tylko klasyczne wina, ale także rozbudowaną ofertę win aromatyzowanych oraz gotowych do spożycia drinków na bazie wina. Obecnie bardzo wysokie wzrosty, tuż za winami musującymi (mam na myśli prosecco), odnotowują właśnie wina aromatyzowane. Wszystko wskazuje na to, że ten segment będzie się dalej intensywnie rozwijał.

– Polacy są niezwykle otwarci na nowe smaki i chętnie po nie sięgają. Rozwojowi tego segmentu win sprzyjają małe formaty, które ułatwiają próbowanie nowych smaków i rozszerzają trial produktowy – zauważa Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group S.A.

Trend ten obserwuje także firma Henkell Freixenet Polska.  – Konsumenci szukają nowych smaków, czegoś, co doskonale orzeźwi, co wystarczy tylko schłodzić, bez konieczności posiadania i łączenia komponentów – mówi Anna Kalinowska, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji w firmie Henkell Freixenet Polska Sp. z o. o .

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, tak podsumowuje zmiany, które zachodzą teraz na rynku:  – Oczekiwania młodszych konsumentów znacząco wpływają na rozwój oferty firm winiarskich. Młodzi ludzie poszukują nowości i bez ograniczeń eksperymentują w obrębie różnych stylów, są nielojalni względem kategorii. Oczekują napojów ciekawych w smaku i atrakcyjnych wizualnie. Chcą być zaskakiwani  innowacjami, a tradycyjna forma i sztywne reguły nie mają dla nich wielkiego znaczenia. Do tej pory winiarstwo było kategorią alkoholi o konserwatywnych regułach, teraz młode pokolenie konsumentów wymusza zmiany.

Jaka przyszłość czeka w tej sytuacji tradycyjne wino gronowe?

– Wino gronowe to klasyka gatunku i może być spokojne o swoją pozycję – uważa Jakub Nowak, Prezes JNT Group S.A. –  Rozwój kategorii win musujących czy aromatyzowanych nie ma na nie wpływu. Polskie społeczeństwo się bogaci, Polacy coraz więcej podróżują i chętnie sięgają po popularne na Zachodzie wina gronowe. Dzisiaj pijamy je nie tylko podczas uroczystych chwil, ale – podobnie jak w innych krajach Europy Zachodniej – do obiadu lub dla przyjemności. Chętniej też zamawiamy wina w restauracjach.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Sprzedaż wina w ubiegłym roku rosła w tempie 7%. Najwięcej zyskały prosecco oraz cava. Klienci coraz częściej zainteresowani są także winami rodzimej produkcji. Największą barierą dynamiczniejszego rozwoju pozostaje jednak wysoka cena.

Europejskie stowarzyszenia reprezentujące sektor napojów alkoholowych przedstawiły europejskiemu komisarzowi ds. zdrowia V. Andriukaitisowi propozycję dokumentu samoregulującego zakres przekazywania informacji o składnikach i wartościach odżywczych napojów alkoholowych.

X

Przeczytaj również