Jesteś tutaj

Polska trzecia w Europie pod względem powierzchni handlowej

Jak wynika z raportu „European Shopping Centre: The Development Story” firmy doradczej Cushman & Wakefield, w 2018 r. deweloperzy wprowadzili na rynek 2,6 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, a więc o 28% mniej niż w roku poprzednim. Przy czym w Europie Zachodniej nowa podaż spadła o 23% w porównaniu do 2017 r. Większy spadek, bo aż o 31% odnotowano w Europie Środkowej.

Jak czytamy w raporcie Cushman & Wakefield, w 2018 r. najwięcej nowej powierzchni handlowej powstało w Turcji – 525 tys. mkw. Jednak to prawie o połowę mniej niż rok wcześniej. Drugim krajem przodującym w Europie pod względem aktywności deweloperów jest Rosja, gdzie wprowadzono na rynek 436 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej – najmniej od 15 lat. Na trzecim miejscu znalazła się Polska z wynikiem 300 tys. mkw. Pomimo miejsca w czołówce, to o 122 tys. mkw. mniej aniżeli w 2017 r. Jak wskazują autorzy raportu, mimo widocznego osłabienia w poszczególnych częściach kontynentu, łączne zasoby powierzchni handlowej w całej Europie wynoszą 168,1 mln mkw. i cały czas rosną. Według prognoz na lata 2019-2020, rynek centrów handlowych w Europie Zachodniej może zwiększyć się aż o 2,1 mln mkw.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Jak szacuje JLL, podaż powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła już 14 mln mkw., a rynek w samym 2018 r. wzbogacił się o około 417 tys. mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów. Największe otwarcia mijającego roku to premiera Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), otwarcie Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) oraz Gemini Park w Tychach (36,6 tys. mkw.).

Stopniowe nasycanie się polskiego rynku tradycyjnymi formatami będzie zachęcać w 2020 r. deweloperów do poszukiwania alternatywnych inwestycji (np. projektów mixed-use, typu convenience czy małych parków handlowych) oraz nowych lokalizacji (m.in. coraz mniejszych miast, nawet poniżej 50.000 mieszkańców). W rezultacie przełoży się to na wzrost zainteresowania gruntami oraz nieruchomościami zabudowanymi do przebudowy i zmiany funkcji w takich lokalizacjach – analizują eksperci Knight Frank.

X

Przeczytaj również