Jesteś tutaj

Polacy jedzą więcej warzyw i owoców

W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się zwyczaje żywieniowe Polaków. Blisko połowa ankietowanych deklaruje, że spożywa znacznie więcej warzyw i owoców niż 5 lat temu – wynika z raportu przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Intermarché. Co ciekawe ponad ¾ respondentów twierdzi, że najczęściej kupuje je w sklepach wielkopowierzchniowych.

To zmiana diety, dla większości Polaków biorących udział w badaniu „Warzywa i owoce – preferencje, zakupy i konsumpcja"  przeprowadzonym w lipcu tego roku, ma największy wpływ na wzrost konsumpcji warzyw i owoców. Świadczy to o zwiększeniu świadomości społeczeństwa w kwestii wpływu nawyków żywieniowych na zdrowie. Nie bez znaczenia dla ankietowanych jest też łatwiejszy dostęp do świeżych warzyw i owoców oraz poszerzenie ich oferty w sklepach.

Polacy są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna jest obecność warzyw i owoców w codziennej diecie, dlatego chętniej po nie sięgają. Blisko 90% ankietowanych deklaruje, że je owoce codziennie lub częściej. Analogicznej odpowiedzi w przypadku warzyw udzieliło 82% badanych.

Z naszego badania wynika, że zdecydowana większość Polaków spożywa warzywa lub owoce przynajmniej raz dziennie. Cieszyć powinien fakt, że Polacy zdają sobie sprawę z tego jak istotny wpływ na ich zdrowie ma odpowiednio zbilansowany jadłospis – komentuje Michał Kluczek, koordynator badania z Millward Brown.

Gdzie po warzywa i owoce?

Najważniejszym kryterium, jakim kierują się Polacy przy zakupie warzyw i owoców, jest ich świeżość – tak odpowiedziało aż 96% osób przepytanych przez Millward Brown. Duże znaczenie ma jednak także pochodzenie produktów. Ponad ¾ respondentów twierdzi, że owoce i warzywa najczęściej kupuje w supermarketach. Sklepy osiedlowe wskazało 43% ankietowanych, a targi 15%.

Na czele rankingu najczęściej konsumowanych owoców w Polsce uplasowało się jabłko (77% odpowiedzi). Najpopularniejszym warzywem okazał się natomiast pomidor (55%).

Badania potwierdzają, że świeżość i najwyższa jakoś produktów są dla Polaków najważniejsze. Mamy tego pełną świadomość, dlatego dbamy o ofertę warzyw i owoców w sklepach Intermarché – komentuje Eliza Orepiuk-Szymura, Kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów. Współpracujemy z polskimi dostawcami, co odpowiada na potrzeby konsumentów – aż 71% z nich przy zakupie warzyw i owoców sprawdza, czy pochodzą z Polski – dodaje.

W kuchni nie eksperymentujemy

Polacy są ostrożni w próbowaniu nowych smaków – w ciągu ostatnich sześciu miesięcy aż 82% ankietowanych nie spróbowało nieznanego warzywa, a 75% owocu. Najczęściej powstrzymywała ich przed tym obawa, że nowy smak nie będzie im odpowiadał (tak twierdzi 30% respondentów). Brak wiedzy na temat produktu, czy pomysłu na jego wykorzystanie w kuchni to kolejne czynniki zniechęcające Polaków do eksperymentowania. Najczęściej wskazywane warzywa, które badani wprowadzili do swojej kuchni w ostatnim czasie to bakłażan, batat i szparag, natomiast owoce to granat, awokado, liczi i mango.

Galeria: 
Kategoria: 

Podobne artykuły

Sieć Lidl docenia polskie owoce i warzywa, współpracując przy tym z wieloma krajowymi dostawcami. Dzięki współpracy z polskimi dostawcami w 2015 roku w skali miesiąca sieć Lidl sprzedawała średnio 1,3 mln kg jabłek to w przeliczeniu aż 85 tirów, 1,7 mln kg ziemniaków co daje 83 tiry, ponad 500 tys. kg gruszek to 42 tiry, jak również  300 tys. kg pieczarek co jest równe 40-tu tirom. Sieć dostrzega duże możliwości polskich producentów, a współpraca z nimi pozwala na stworzenie dobrej jakościowo oferty przy jednoczesnym rozwoju samych dostawców.

Poselski projekt, dotyczący potrzeby zmiany ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia został skierowany do czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.  Podstawowym celem zmian jest umożliwienie rolnikom sprzedaży swoich produktów na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem do sklepów, stołówek jak również restauracji.

X