Jesteś tutaj

Czy sklepy będą mogły kupować żywność od rolników?

Poselski projekt, dotyczący potrzeby zmiany ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia został skierowany do czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.  Podstawowym celem zmian jest umożliwienie rolnikom sprzedaży swoich produktów na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem do sklepów, stołówek jak również restauracji.

Zgodnie z projektem ustawy rolnicy będą mogli sprzedawać swoją żywność odbiorcom końcowym nie tylko w sposób bezpośredni, w obrębie swoich gospodarstw lub na targowiskach, ale przede wszystkim za pośrednictwem sklepów, restauracji czy stołówek.

W uzasadnieniu wnoszonej zmiany ustawy czytamy: „Polska żywność posiada niezwykle wysoką jakość i walory smakowe, które od lat cieszą się uznaniem ze strony konsumentów . Należy jednak zauważyć, iż w chwili obecnej konsumenci chcąc dokonać jej zakupu muszą wykazać duże zaangażowanie, z uwagi na fakt, iż w powszechnym obiegu tj. w sklepach czy supermarketach dominują produkty wyprodukowane na masową skalę, często poza granicami naszego kraju. […] Sytuację miała zmienić uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Podczas prac nad ustawą posłowie podkreślali konieczność umożliwienia sprzedaży przetworzonej przez rolników żywności do lokalnych sklepów czy stołówek. Złożona została poprawka, która taką szansę miała dawać. Niestety – miała – bo ustawa sama w sobie jest niespójna. Z jednej strony, na podstawie przepisów podatkowych, daje możliwość sprzedaży żywności do sklepów i restauracji, a z drugiej, na podstawie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia – zabrania.”

Z nowym projektem, złożonym przez posłów reprezentujących Klub Poselski Kukiz’15, zapozna się teraz Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Fot.: Pixabay 

Kategoria: 

Podobne artykuły

W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się zwyczaje żywieniowe Polaków. Blisko połowa ankietowanych deklaruje, że spożywa znacznie więcej warzyw i owoców niż 5 lat temu – wynika z raportu przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Intermarché. Co ciekawe ponad ¾ respondentów twierdzi, że najczęściej kupuje je w sklepach wielkopowierzchniowych.

Sieć Lidl docenia polskie owoce i warzywa, współpracując przy tym z wieloma krajowymi dostawcami. Dzięki współpracy z polskimi dostawcami w 2015 roku w skali miesiąca sieć Lidl sprzedawała średnio 1,3 mln kg jabłek to w przeliczeniu aż 85 tirów, 1,7 mln kg ziemniaków co daje 83 tiry, ponad 500 tys. kg gruszek to 42 tiry, jak również  300 tys. kg pieczarek co jest równe 40-tu tirom. Sieć dostrzega duże możliwości polskich producentów, a współpraca z nimi pozwala na stworzenie dobrej jakościowo oferty przy jednoczesnym rozwoju samych dostawców.

X