Jesteś tutaj

Branża handlowa powinna lepiej wykorzystywać dane geolokalizacyjne

Od jakiegoś czasu dane lokalizacyjne pozwalają na testowanie efektywności akcji promocyjnych. Informują o tym, czy należy zwiększyć liczbę gazetek bądź optymalizować działania reklamowe. Mogą też służyć do badania czynnika odwiedzalności sklepów stacjonarnych. Przy poprawnym wykorzystywaniu pomiarów, wszyscy gracze na rynku mają szanse na to, żeby się rozwijać w zrównoważony sposób. Jednak eksperci podkreślają, że sieci nie są wyspecjalizowane we prowadzeniu takich testów i analiz.

Jak stwierdza dr Krzysztof Łuczak, członek zarządu firmy technologicznej Proxi.cloud, firmy sporo już wiedzą o konsumentach odwiedzających ich strony internetowe. I taką samą potrzebę zdobywania i analizowania informacji mają sklepy stacjonarne. Zyskały tę możliwość dzięki geolokalizacji. Są w stanie sprawdzać, czy osoby, które wyraziły zgodę na usługi lokalizacji, pojawiły się w konkretnej placówce. Wizyty, rejestrowane poprzez aplikacje, służą zarówno do celów badawczych, jak i marketingowych. 

– W zakresie danych lokalizacyjnych, zbieranych za pomocą aplikacji mobilnych, sieci interesuje m.in. to, jak często pojawia się klient w ich sklepach na tle konkurencji. Dane są anonimizowane, ale to nie przeszkadza w testowaniu efektywności konkretnej akcji promocyjnej. Można sprawdzać, czy nie trzeba np. zwiększyć lub zmniejszyć liczby bądź też częstotliwości dystrybuowanych gazetek. Warto też analizować skuteczność działań reklamowych prowadzonych w Internecie, radiu albo na billboardach – mówi Sebastian Starzyński, prezes Instytutu Badawczego ABR SESTA.

 Dr Łuczak wyjaśnia, że dzięki technologii geolokalizacji sieci mogą dużo szybciej, niż tradycyjnymi metodami, sprawdzać, czy np. rozwieszone w okolicy billboardy lub nadawane w radiu komunikaty przyciągnęły oczekiwaną liczbę klientów do sklepu stacjonarnego. A skoro kupują również wyświetlenie reklam w Internecie, to mogą także weryfikować, czy osoby, które je widziały, były w placówce. W zależności od uzyskanych wyników mają szansę korygować swoje działania.

Natomiast ekspert z Proxi.cloud dodaje, że sieci mogą badać czynnik współodwiedzalności sklepów. Na jego podstawie będą wiedziały, które dokładnie placówki przyciągają więcej lub mniej osób. Z kolei Sebastian Starzyński zaznacza, że rzeczywista wartość danych zależy od tego, jak dany gracz rynkowy potrafi je wykorzystać. Im lepiej wie, jak to robić, tym są one dla niego cenniejsze. Może to osiągać poprzez budowanie własnych kompetencji lub korzystanie z obsługi zewnętrznych firm.

Warto dodać, że do mierzenia wizyt w placówkach najczęściej są wykorzystywane aplikacje ułatwiające zakupy. Większość sklepów stacjonarnych może być zainteresowana inwestycją w ten kanał. Można też wymienić producentów, szczególnie liderów FMCG, gdyż ich produkty są często nabywane. Samo narzędzie przynosi długofalowe efekty.

Źródło: Monday News

Kategoria: 

Podobne artykuły

Polscy konsumenci w wyborze nabiału i produktów mrożonych są szczególnie wyczuleni na nowe smaki oraz informacje o ich walorach odżywczych. Dużym entuzjazmem cieszą się niezmiennie produkty z upraw ekologicznych, z certyfikatem EKO. To połączenie informacji na etykiecie produktowej może zwrócić uwagę polskich konsumentów oraz utrwalić ich nawyk zakupowy dla konkretnego produktu.

Centra społecznościowe, niewielka przestrzeń, projekty mixed-up – to tylko niektóre z trendów wyróżnionych przez CBRE w raporcie "Rynek handlowy w Polsce w I półroczu 2018". Żeby sprostać zmianom na rynku centrów i galerii istniejące obiekty coraz częściej będą także podlegały modernizacji.

X

Przeczytaj również