Żabka kontynuuje współpracę z Volkswagen Samochody Dostawcze i kupuje dwa, w pełni elektryczne samochody dostawcze Volkswagen e-Crafter. Auta będą nadal testowane przez sieć w Warszawie i Poznaniu, w ramach codziennych dostaw do sklepów w centrach miast, w lokalizacjach o najwyższym ruchu pieszych jak dworce, czy przejścia podziemne.
– Zapewnienie odpowiedniego łańcucha dostaw takiej sieci jak nasza, z ponad 6000 punktami sprzedaży, to ogromne wyzwanie, wymagające właściwego podejścia do planowania i obsługi konkretnej placówki, jak i stosowania jak najbardziej efektywnych rozwiązań, także w logistyce transportu – podkreśla Adam Manikowski wiceprezes firmy Żabka Polska. Dostawy do sklepów sieć realizuje 6 dni w tygodniu. Ponadto w lokalizacjach w centrach miast często brakuje parkingów w okolicy sklepów, które charakteryzują się dodatkowo często małą powierzchnią sprzedaży i zaplecza.
Żabka inwestuje i rozwija innowacyjne rozwiązania w obszarze logistyki, jako pierwsza sieć handlowa na polskim rynku zdecydowała na testy niskoemisyjnego e-Craftera od Volkswagen Samochody Dostawcze. Auto wykorzystywane było w 2019 r. przez kilka tygodni do dostaw realizowanych do sklepów w centrum Poznania. Pojazd zrealizował dostawy, pokonując ponad 400 km w ruchu miejskim, pozwalając zaoszczędzić blisko 40 l paliwa, które trzeba by zużyć przy aucie spalinowym.
Volkswagen e-Crafter jest pierwszym w pełni elektrycznym samochodem marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Jego wejście na rynek w roku ubiegłym, wyznaczyło początek ofensywy marki w dziedzinie bezemisyjnych samochodów dostawczych. Specjaliści marki Volkswagen Samochody Dostawcze wraz z ekspertami sieci Żabka, od podstaw zaprojektowali wyposażenie pojazdów, tak by odpowiadało ono potrzebom biznesowym klienta.
– Specjalnie dla potrzeb zamawiającego – sieci sklepów spożywczych Żabka – odpowiednio zmodyfikowaliśmy e-Craftera, tak by przystosować go do bezemisyjnego, neutralnego dla środowiska przewozu świeżych produktów spożywczych z magazynów wprost do sklepów w centrach miast. Taki rodzaj transportu znacząco poprawia komfort mieszkańców – nie emituje spalin, jest cichy i przyjazny środowisku – mówi Piotr Łakomy, dyrektor marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Samochód został wyposażony w zabudowę izotermiczną. Izolację wykonano z poliuretanu, w technologii termoformowalnych płyt ABS. Zastosowane technologie mają znaczący wpływ na masę zabudowy, co bezpośrednio przekłada się na optymalizację zasięgu samochodu. Do chłodzenia przestrzeni ładunkowej zastosowano agregat chłodniczy, pozwalający na schłodzenie przestrzeni do temperatur w przedziale od 0 do 12°C (w klasie FNA). Kubatura takiego samochodu to ok. 9 mkw. Innowacją techniczną jest unikatowe rozwiązanie zasilania agregatu chłodniczego niezależne od baterii samochodu, realizowane poprzez osobny układ elektryczny.
Użytkowanie Volkswagena e-Craftera w centrum dużego miasta wiąże się z możliwością korzystania przez sieć Żabka ze wszystkich udogodnień tworzonych dla samochodów elektrycznych przez lokalne samorządy. Można nimi np. swobodnie przemieszczać się buspasami, korzystać z miejskiej infrastruktury ładowania i darmowych miejsc parkingowych, dotrzeć do lokalizacji, gdzie tradycyjne auta wjechać nie mogą. Zastosowana forma zabudowy pojazdu wymusza także zmianę podejścia do sposobu pakowania zamówień na magazynach centralnych wykorzystując dedykowane poręczne pojemniki dzięki czemu możliwe są szybkie i wygodne dostawy. Zamówione grupy produktów trafiają dzięki temu dokładnie pod wskazane miejsce w sklepie, pozwalają skrócić czas umieszczenia ich na półkach sklepowych zmniejszając ryzyko uszkodzenia oraz przerwania ciągu chłodniczego.