Święta Bożego Narodzenia to dla wielu Polaków najważniejszy okres w roku. To również wymagający czas dla budżetu domowego, który musi udźwignąć dodatkowe wydatki. Aby zrozumieć decyzje zakupowe konsumentów w tym gorącym okresie Santander Consumer Bank przeprowadził specjalne badanie. Efektem jego analizy jest raport “Polaków Portfel Własny – świąteczne przygotowania”, który pozwala całościowo spojrzeć na wydatki polskiej rodziny w okresie Bożego Narodzenia.
Badanie pokazuje, że Polacy starają się zawczasu zapewnić sobie odpowiednio dużo pieniędzy na okres Świąt, przewidując większe obciążenia budżetu domowego w tym czasie. Prawie 70% respondentów zadeklarowało, że stara się finansować świąteczne przygotowania z bieżących dochodów i pensji, rezygnując często z zakupów niezwiązanych z Bożym Narodzeniem lub odkładając je w czasie. Najrzadziej na zorganizowanie świąt bez dodatkowych pieniędzy mogą sobie pozwolić respondenci z najmłodszej grupy wiekowej (18-29 lat) – 53,2%. Osoby te najczęściej oszczędzają na Boże Narodzenie z wyprzedzeniem.
Jak wynika z badania, na przygotowania do tegorocznej Wigilii wydamy średnio od 401 do 500 zł – taki przedział kwotowy wskazało 19,5% badanych. Co ciekawe, w grupie najmniej zarabiających (do 999 zł netto miesięcznie) prawie 9% respondentów wyda w Boże Narodzenie więcej, niż wynosi ich comiesięczny przychód. Wśród najlepiej zarabiających (ponad 5000 zł) co piąty wyda na Święta ponad 2000 zł. Na największe wydatki bożonarodzeniowe najrzadziej zdecydują się najmłodsi (z grupy 18-29 lat nie zadeklarował tego nikt) oraz mieszkańcy wsi. Najwięcej na Boże Narodzenie wydają respondenci z grupy wiekowej 30-39 lat i badani z miast powyżej 250 tys. mieszkańców.
Ważną pozycją w świątecznych budżetach są prezenty. To, w jaki sposób są wybierane i gdzie szuka się pomysłów na obdarowanie innych, zależy w dużej mierze od wykształcenia. Prawie połowa Polaków z wyższym wykształceniem (46%) przegląda strony sklepów internetowych, aby znaleźć odpowiedni upominek. Osoby z wykształceniem podstawowym korzystają przede wszystkim z propozycji przygotowanych przez sklepy stacjonarne (39%). Z badania wynika też, że im wyższe wykształcenie, tym w ogóle częściej jest się skłonnym szukać inspiracji w wyborze prezentu. Nie robi tego 30% osób z wykształceniem podstawowym i zawodowym, 22% badanych z wykształceniem średnim i 15% z wyższym.
Jak pokazuje raport “Polaków porfel własny – świąteczne przygotowania” Santander Consumer Banku, Polacy dostrzegają zmiany, zachodzące w handlu i dostosowują do nich sposób robienia świątecznych zakupów. Jako jeden z czynników mających największy wpływ wymieniają rozwój płatności bezgotówkowych (23%). Badani wskazali również czynniki najczęściej powodujące u nich największy stres podczas bożonarodzeniowej gorączki. Na czele tego zestawienia znalazły się tłum w sklepach, który wskazało 51% ankietowanych oraz korki na ulicach – 43% wskazań .
Foto: Pixabay