„Poradnik Handlowca” w tegorocznym pomiarze TRM po raz kolejny uplasował się na pozycji lidera. Niezmiennie od lat jest pismem branżowym o największym dotarciu oraz najwyższych wskaźnikach czytelnictwa.
Na przełomie października i listopada br. firma Kantar przeprowadziła badanie czytelnictwa prasy handlowej Trade Readership Monitor wśród przedstawicieli sklepów FMCG w Polsce. Realizacja badania TRM to dla naszego Instytutu satysfakcjonujące wyzwanie, jako że angażowaliśmy się już w przeszłości w badania prasy branżowej. Samo badanie TRM posiada zaś ugruntowaną historię na rynku, zarówno wydawców, jak i reklamodawców. Tak więc przystąpiliśmy do prac z dużym zapałem, jak i ciekawością aktualnego pejzażu mediów branżowych.
Projekt TRM od lat ma charakter syndykatowy, tzn. obejmuje swoim zakresem dotarcie, znajomość i czytelnictwo prasy handlowej, ale ponadto zawiera pytania poświęcone specyficznym zagadnieniom marketingowym, istotnym z punktu widzenia międzynarodowych producentów branży FMCG, którzy również brali udział w tegorocznej edycji TRM.
Przeprowadzone badanie potwierdziło przewagę „Poradnika Handlowca” nad innymi tytułami branżowymi i to w zakresie wszystkich wskaźników! Już na wymiarze znajomości winiety, Poradnik Handlowca zaznacza swoją ugruntowaną, wiodącą pozycję w gronie polskich detalistów (powyżej 50%), pozostałe tytuły wykazały się rozpoznawalnością na poziomie (43-45%).
Wynik mówiący o technicznym zasięgu (dotarciu do sklepów) również plasuje „Poradnik Handlowca” na pozycji lidera, wskazując tym samym na efektywność systemu jego dystrybucji. Wskaźnik na poziomie 39% ogółem i 50% w grupie sklepów otrzymujących prasę handlową jest znacznie wyższy niż w przypadku kolejnego w rankingu tytułu, który otrzymał odpowiednio: 26% i 34% wskazań. Warto w tym miejscu dodać, że wśród ogółu badanych sklepów, w 77% z nich zadeklarowano otrzymywanie prasy handlowej. Ukazuje to niesłabnącą rolę tego źródła informacji i inspiracji zawodowych dla decydentów w handlu FMCG.
Regularne czytelnictwo Poradnika Handlowca zadeklarowano w 34% z ogółu badanych sklepów i 44% jeśli brać pod uwagę te, do których prasa handlowa dociera. Wynik ten pokazuje nie tylko na wysoką lojalność czytelniczą wobec „Poradnika Handlowca”, ale również utrwaloną pozycję rynkową pisma, gdyż wszyscy pozostali konkurenci uzyskują tu wskazania na wyraźnie niższym poziomie. Ta sama tendencja ma miejsce w odniesieniu do wskaźnika Czytelnictwa Cyklu Sezonowego. Tu również przewaga „Poradnika Handlowca” jest bezdyskusyjna (36% ogółem), podczas gdy konkurencyjne tytuły grupują się wokół wartości z przedziału 18%-22%.
Szczególnie ciekawe są wyniki mówiące o roli pism handlowych jako źródle informacji. W 26% wszystkich badanych sklepów największy wpływ na zaopatrzenie mają materiały pochodzące z „Poradnika Handlowca”. Nasuwa to oczywisty wniosek o efektywności miesięcznika jako medium reklamowego. Badanie ukazuje dużą siłę prasy handlowej jako platformy do porozumiewania się z detalistami i przekazywania im informacji o znaczeniu biznesowym.
Wszystkim naszym respondentom, wśród nich czytelnikom pism handlowych, należą się gorące podziękowania za udział w badaniu. Dzięki temu, że zgodziliście się Państwo poświęcić swój cenny czas na rozmowę z naszymi ankieterami, mamy możliwość przekazania niniejszych wyników, a wydawcy prasy handlowej będą mogli, jak najlepiej dostosowywać treści swoich pism do Państwa oczekiwań.
autor: dr Izabella Anuszewska, Client Service Director Kantar Polska