System QAFP w produkcji drobiu sprawdził się w Polsce

Aktualności

System QAFP w produkcji drobiu sprawdził się w Polsce

19 września 2014

W ramach programu „Nowa Jakość w drobiarstwie” Krajowa Rada Drobiarstwa przez trzy lata prowadziła działania edukacyjne i informacyjne mające na celu podniesienie świadomości odbiorców jak i producentów drobiu. Promowane produkty z certyfikatem jakości QAFP przez ten czas stały się towarem niezwykle rozpoznawalnym na rynku konsumenckim. Obrana strategii rozwoju była strzałem w dziesiątkę!

Jednym z celów kampanii było prowadzenie skutecznej kampanii edukacyjnej. Dlatego duży nacisk położony został na edukowanie producentów. Cyklicznie odbywały się szkolenia i warsztaty w zakładach, które zaowocowały podwyższeniem standardów produkcji mięsa w wielu firmach.

Aż 19 zakładów na terenie całego kraju uzyskało certyfikację w systemie QAFP.

Szacuje się, że produkcja mięsa drobiowego w Polsce w 2014 r. zwiększy się o 8–10 proc. i po raz pierwszy w historii przekroczy 2 mln ton[1]. Blisko 1/3 tej produkcji zostanie wyeksportowana, mimo, że konsumpcja drobiu w Polsce stale rośnie. Polska jest obecnie trzecim największym eksporterem drobiu na świecie, włączając w to wolumen handlu do krajów Unii. Wyprzedają nas jedynie USA i Brazylia, kraje z ugruntowaną, wieloletnią tradycją w produkcji i eksporcie drobiu.

Idea programu prowadzonego przez KRD polega na wdrażaniu rozwiązań, które wspierają i uzupełniają obecnie obowiązujące standardy w produkcji drobiu w Unii Europejskiej. Wypracowanie wysokich norm i zaszczepienie idei certyfikacji drobiu wśród wytwórców, docenili konsumenci. W ciągu trzech lat trwania kampanii, o 70 proc. wzrosła świadomość odbiorców dotycząca systemu QAFP. Aż 70 proc. konsumentów rozpoznaje znak jakości QAFP i chętnie wybiera produkty nim oznaczone[2].

Prowadzona kampania telewizyjna zachęciła wiele osób do poszukiwań produktów z certyfikatem QAFP w sklepach. Podczas realizacji projektu udało się obalić mity dotyczące drobiu. Odbiorcy przekonali się, że warto wybierać z półek sklepowych produkty wysokiej jakości. Pełna informacja o pochodzeniu mięsa na opakowaniu jest jednym z kluczowych wyróżników produktów z certyfikatem QAFP.

W trakcie trwania kampanii ważne było również dotarcie do środowisk opiniotwórczych, których wpływ na pozytywny odbiór kampanii przez konsumentów oraz producentów okazał się znaczący. Organizowane były warsztaty i pokazy kulinarne dla dziennikarzy i wpływowych, popularnych blogerów.

Kampania KRD objęła swoim zasięgiem również Niemcy, gdzie prowadzone były działania edukacyjno-informacyjne dotycząca gęsiny w systemie QAFP. Najskuteczniejszą formą dotarcia do odbiorców okazały się spotkania w największych centrach handlowych w Niemczech. Konsumenci chętnie próbowali potraw z gęsiny i delektowali się jej smakiem. Zdecydowanie podbiła ona kubki smakowe naszych zachodnich sąsiadów. Badania przeprowadzone w trakcie trwania kampanii potwierdzają, że Niemcy docenili walory smakowe gęsiny i deklarują chęć częstszego jej spożywania.

 

[1] Dane szacunkowe ekspertów KRD-IG.

 

[2] Dane pochodzą z badania ilościowego zrealizowanego na zlecenie KRD-IG przez MillwardBrown SMG/KRC we wrześniu 2012 r. i marcu 2013 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie Polaków.