Z badania SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii wynika, że 60 % rodziców spodziewa się wyższych wydatków na wyprawkę szkolną niż w ubiegłym roku. Na zakupy dla jednego dziecka 13 % ankietowanych planuje przeznaczyć maksymalnie 300 zł, 39 % od 301 do 500 zł, a 28 % od 501 do 700 zł.
60 % respondentów (o 3 pkt proc. mniej niż w 2024 r.) przewiduje wyższe wydatki niż rok wcześniej, 35 % planuje utrzymać je na podobnym poziomie, a 5 % liczy na mniejsze koszty.
Aż 88 % rodziców zamierza skompletować wyprawkę jeszcze w czasie wakacji. Najwięcej z nich – 39 % – rozpoczyna zakupy miesiąc przed początkiem roku szkolnego, 32 % robi to na dwa tygodnie przed, a 17 % w ostatnim tygodniu wakacji. Zakupy we wrześniu lub później planuje 12 % badanych.
Rodzice przy wyborze wyprawki szkolnej najbardziej cenią jakość i trwałość produktów (95 % wskazań), a także cenę (94 %), wygląd (93 %) oraz funkcjonalność i ergonomię (92 %).
Zakupy w 79 % przypadków odbywają się wspólnie z dziećmi.
Dla uczniów kluczowy jest natomiast wygląd wyprawki – 38 % kieruje się modą, a 35 % wybiera produkty z ulubionymi motywami i postaciami. W kompletowaniu wyprawki uczestniczy 97 % uczniów, a w grupie wiekowej 13–15 lat co piąty nastolatek podejmuje wszystkie decyzje samodzielnie.
Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku przeprowadzono 2-15 lipca 2025 r. metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW) na ogólnopolskiej 1005-osobowej grupie dorosłych respondentów mających dzieci.
źródło: SW Research
oprac.: K. Walkowiak
fot.: Bigstock/www.BillionPhotos.com