Sprzedaż wody butelkowanej w całym panelu detalicznym (wraz z dyskontami i hipermarketami) odznacza się dodatnią dynamiką zmian. Poziom skumulowanej wartości sprzedaży po 3 kwartałach (styczeń-wrzesień) 2022 roku był wyższy o 5,9% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Największa część sprzedaży generowana jest przez dyskonty (waga wartościowa: 40,6% w styczeń-wrzesień 2022), jednak to w sklepach małoformatowych z salonikami i kioskami odbywa się aż połowa transakcji (waga w l. transakcji: 52,2%).
Skupmy się na kanale sklepów małoformatowych do 300 m2 z salonikami i kioskami. W całym 2022 roku (styczeń-grudzień 2022) wartość sprzedaży wody butelkowanej wzrosła o 13,3% versus 2021. Na dodatnią dynamikę wpływ miała przede wszystkim wyższa średnia cena za opakowanie wody (wzrost o 10%) oraz wzrost liczby transakcji z wodami (+7%). Pod kątem wolumenu wody zachowały stabilny poziom sprzedaży (styczeń-grudzień 2022 vs styczeń-grudzień 2021).
Kategoria wód odznacza się sezonowością sprzedaży, której pik przypada na miesiące letnie – od maja do sierpnia. W 2022 roku miesiącem generującym największą część sprzedaży był sierpień – ze względu na najwyższą średnią temperaturę.
Butelkę wody smakowej i/lub czystej możemy znaleźć w niemal każdym sklepie małego formatu w średnio 40 różnych wariantach – około 30 różnych SKU wód czystych i ponad 10 smakowych.