Do najpopularniejszych marek w tych kategoriach w sklepach małoformatowych należą Tymbark, Hortex oraz Kubuś.
Kategoria soków, nektarów i napojów niegazowanych odnotowała w sklepach małoformatowych do 300 m2 spadek wolumenu sprzedaży w roku 2020 względem roku 2019 – o blisko 12%.
Kategoria ta wyróżnia: napoje owocowe i warzywne dla dorosłych, soki owocowe i warzywne dla dorosłych, soki owocowe i warzywne dla dzieci, nektary owocowe i warzywne dla dorosłych, soki świeże i ekologiczne dla dorosłych, napoje owocowe i warzywne dla dzieci, nektary owocowe i warzywne dla dzieci oraz soki świeże i ekologiczne dla dzieci. Największym segmentem w tej kategorii są napoje owocowe i warzywne dla dorosłych. Stanowią one blisko 55% udziałów wolumenowych w całej kategorii. Najchętniej kupujemy soki, nektary i napoje niegazowane w butelkach PET – blisko 47% udziałów w liczbie transakcji, oraz w kartonie – 33% liczby transakcji w tej kategorii w małych sklepach. Za około 30% transakcji w tej kategorii odpowiadają opakowania 1-litrowe. Kategoria ta w małych placówkach jest zmonopolizowana przez producenta Maspex, który skupia około 2/3 udziałów wartościowych w tej kategorii. Do najpopularniejszych marek należą Tymbark (Maspex), Hortex (Hortex), Kubuś (Maspex), Tymbark Owoce Świata (Maspex), Caprio (Maspex) oraz Tarczyn (Maspex). Najpopularniejszym wariantem w 2020 roku był sok pomarańczowy 100% Tymbark (Maspex) w kartonie 1000 ml. Średnia cena jaką konsument musi zapłacić za litrowy sok to 4 zł. Klient sklepu małoformatowego może wybierać spośród średnio 74 wariantów soków, nektarów i napojów niegazowanych. Warto dodać, że średnia liczba dostępnych wariantów rok do roku spadła o ponad 3.
Dr Magdalena Wilgatek, CMR