Sieci handlowe zmniejszają nakłady i objętość gazetek z promocjami

Detal/Hurt

Sieci handlowe zmniejszają nakłady i objętość gazetek z promocjami

23 listopada 2020

Według ekspertów z Centrum Analiz Grupy AdRetail, Hiper-Com Poland i UCE Research, w I półroczu br. sieci handlowe wydały o 17% mniej gazetek niż rok wcześniej. Zmniejszyły też ich liczbę stron oraz powierzchnię promocyjną – po 18%. W przypadku każdego parametru większość z 11 analizowanych formatów była na minusie. Największe spadki odnotowały między innymi hipermarkety, wzrosty były tylko w dyskontach.

Największy spadek zanotowano wśród sklepów z art. dla dzieci – 75%. Prawie o połowę mniejszy był w sieciach oferujących RTV-ADG – 41%. Na trzecim miejscu znalazły się hipermarkety – 40%. Potem były drogerie i apteki – 25%, cash&carry – 18%, supermarkety – 6%, a na końcu – hurtownie – 1%. Przyrost zanotowały dyskonty – 24. Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka uważa, że zwiększenie liczby gazetek w tych formatach było spowodowane pandemią. Konsumenci skierowali się przede wszystkim do najbliższych jednostek handlu, którymi często są dyskonty.

– Obecnie trzeba promować to, co ma szansę się sprzedawać, czyli produkty niezbędne i niedrogie. To okazja dla marek własnych, o czym powszechnie wiadomo, ale dyskonty są najlepiej przygotowane do pokazywania ich we wszystkich kanałach. Papierowe gazetki są dla nich głównym narzędziem dotarcia do konsumentów i takim pozostaną – prognozuje dr Maria Andrzej Faliński, Członek Kapituły AdRetail Inspirio.

Z analizy również wynika, że w I półroczu br. sieci handlowe wydały o 18% mniej stron niż od stycznia do czerwca ub.r. – Z kolei poprzedni spadek, patrząc rok do roku, był na poziomie tylko 3,5%. Teraz mocno się pogłębił – tłumaczy Karol Kamiński, Przewodniczący Kapituły Programu AdRetail Inspirio. – Należy prognozować, że II półrocze również będzie spadkowe. Wyjątek mogą stanowić dni przed Bożym Narodzeniem – podsumowuje Karol Kamiński.