Sieć centrów handlowych Carrefour dołączyła do miejsc, które w ramach programu „PAD” (Public Access Defibrillation) wyposaża swoje placówki w Automatyczne Defibrylatory Zewnętrzne.
Program PAD polega na umieszczeniu defibrylatorów w miejscach publicznych o dużym przepływie ludzi, gdzie występuje zagrożenie wystąpienia NZK (Nagłego Zatrzymania Krążenia). O potrzebie popularyzacji idei wczesnej defibrylacji świadczą liczby: w sytuacji wymagającej użycia defibrylatora znajduje się rocznie ok. 40 tys. Polaków, niezależnie od stanu zdrowia czy wieku. Zazwyczaj oczekiwanie na przyjazd służb ratowniczych trwa zbyt długo, by poszkodowany mógł przeżyć. Tylko natychmiastowa defibrylacja daje szansę na ratunek. Ofiara zatrzymania akcji serca ma tylko 5 proc. szans na przeżycie. Jeżeli zostaną podjęte natychmiastowe zabiegi ratunkowe, szanse wzrastają trzykrotnie. Jeśli w pobliżu miejsca wypadku znajdzie się defibrylator i zostanie prawidłowo użyty, szansa na uratowanie ludzkiego życia sięga nawet 70 proc.
AEDy to automatyczne, proste w obsłudze defibrylatory zewnętrzne. Dzięki ich użyciu można skutecznie udzielić pomocy osobie w sytuacji Nagłego Zatrzymania Krążenia (NZK). AEDy dostarczają poszkodowanemu odpowiedni impuls prądu stałego, który zatrzymuje nieprawidłową pracę serca i tym samym pozwala sercu samodzielnie wznowić właściwy rytm, a to z kolei zwiększa szansę na przeżycie poszkodowanego.
W ramach porozumienia Carrefour Polska oraz firmy DefiMed ustalono sukcesywne wyposażanie sieci centrów handlowych Carrefour w defibrylatory AED – LIFEPAK CR Plus, które ze względu na swoje cechy idealnie wpisują się w program Publicznego Dostępu do Defibrylacji. W pierwszym etapie AEDy pojawiły się w Galerii Grudziądzkiej w Grudziądzu (tam sprzęt funkcjonuje już od listopada zeszłego roku), w Galerii Śląskiej w Rybniku (od grudnia 2015 r.), w CH Carrefour w Olsztynie (planowo: luty 2016 r.), Galerii Słowiańskiej w Zgorzelcu, Galerii Zdrój w Jastrzębiu Zdrój oraz Centrum Handlowym Carrefour w Łodzi.
AED są umieszczane w widocznych miejscach, obok wejścia do marketu, przy „Strefie Klienta” w szafkach z alarmem świetlno-dźwiękowym, który ma za zadanie uchronić przed nieupoważnionym użyciem AED, ale co ważniejsze alarm ten ma za zadanie informowanie wszystkich o zdarzeniu i potrzebie pomocy. Oprócz tego w ramach projektu firma DefiMed szkoli pracowników Carrefour – mówi Piotr Kubiszewski właściciel DefiMed’u. Pomimo, iż przechodzą oni regularne szkolenia z RKO (Resuscytacji Krążeniowo Oddechowej) w ramach wymagań przepisów BHP, nasze szkolenia polegają na przypomnieniu algorytmu RKO oraz praktycznych ćwiczeniach z obsługi AED – Kubiszewski dodaje.
Wprowadzany właśnie program ma na celu poprawę bezpieczeństwa wśród klientów, pracowników oraz wszystkich osób przebywających w otoczeniu sieci sklepów. Wybór placówek, wyposażanych w AEDy jest nieprzypadkowy, albowiem są to miejsca, w których zwiększone jest prawdopodobieństwo konieczności ich użycia, czyli sklepy zlokalizowane w znacznej odległości od punktów medycznych oraz placówki, w których przebywa duża liczba klientów w tym samym czasie.