Koncern Procter & Gamble poinformował o postępach swoich działań w Europie na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym. W ramach strategii „Ambition 2030” P&G zobowiązał się do zmniejszenia zużycia tworzyw pierwotnych o 50% i wprowadzenia opakowań w 100% nadających się do recyklingu lub do wielokrotnego użytku do 2030 roku.
Zgodnie z europejską strategią ekologicznej odbudowy gospodarki i planami oparcia jej na obiegu zamkniętym, P&G jako pierwsza firma FMCG dołączyła do europejskiej inicjatywy na rzecz recyklingu opakowań RecyClass. W ramach inicjatywy powstał jednolity standard certyfikacji rozwiązań w recyklingu ułatwiający zamknięcie obiegu opakowań plastikowych i umożliwiający śledzenie materiałów na każdym etapie łańcucha wartości. P&G uzyskało ten certyfikat dla rekordowej liczby 12 produktów i rozwiązań opakowaniowych w kategoriach środków czystości do domu, do prania oraz kosmetyków do pielęgnacji włosów. Uzyskanie certyfikatu jest jednocześnie potwierdzeniem, że rozwiązania te spełniają ustalone przez RecyClass wytyczne Design-for-Recycling.
Marki P&G z kategorii produktów do golenia, takie jak Gillette i Venus, po wprowadzeniu kartonowych opakowań nadających się do recyklingu, wyeliminują około 545 ton plastiku rocznie. To stanowi równowartość ponad 55 mln butelek po wodzie. Model zakupowy oparty na ponownym wykorzystywaniu produktów, wydłuża ich życie i ogranicza ilość odpadów. Marki Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences i Aussie wprowadziły na rynek nowe, w pełni aluminiowe butelki nadające się do ponownego wykorzystania oraz opakowania uzupełniające, wyprodukowane z użyciem 60% mniej plastiku. Dzięki tym rozwiązaniem znacząco został wydłużony cykl życia produktu.
– Ostatni rok obfitował w wiele zmian, jednak nasze działania umożliwiające i promujące pozytywne praktyki w ramach łańcucha dostaw, marek i partnerów naszej firmy się nie zmieniły – powiedziała Virginie Helias, Chief Sustainability Officer P&G. – Wprowadzamy innowacje, by przyspieszyć rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym: od zainicjowania inteligentnej koncepcji segregacji odpadów HolyGrail, poprzez zmniejszenie zużycia pierwotnych tworzyw ropopochodnych i zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, po opracowywanie i wprowadzanie na szeroką skalę modeli opakowań do wielokrotnego napełniania. To połączenie innowacyjności i współdziałania.
Mniejsze zużycie plastiku i większa skala obiegu zamkniętego
RecyClass skupia się na działaniach sprzyjających tworzeniu obiegu zamkniętego opakowań plastikowych. P&G jako pierwsza firma z sektora FMCG dołączyła do tej niezależnej inicjatywy zapoczątkowanej przez organizację Plastic Recyclers Europe (PRE). Koncern uzyskał 12 certyfikatów dla produktów i rozwiązań technologicznych marek Oral-B, Tide, Ariel oraz innych, których całkowicie nowe opakowania, nadają się do recyklingu i odpowiadają wymogom RecyClass. Ta międzybranżowa współpraca jest niezbędna, aby zwiększyć skalę działania i umożliwić osiągnięcie kolejnych celów dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym.
Większy udział materiałów pochodzących z recyklingu zmniejsza zależność firmy od paliw kopalnych. Obecnie marki P&G w kategoriach środków czystości i pielęgnacji tkanin, takie jak Fairy, Mr Proper, Swiffer, a także Lenor wykorzystują rocznie ponad 10 tys. ton tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.