W mijającym roku, pełnym wyzwań dla całej branży mięsnej, Sokołów po raz kolejny osiągnął satysfakcjonujące wyniki sprzedaży oraz umocnił swoją pozycję na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych. Potwierdzeniem dynamicznego rozwoju firmy jest wzrost przychodów Grupy Sokołów o 16,5% (rok do roku) oraz wzrost zysku operacyjnego o 19,4% (rok do roku). Mijający rok podsumowuje Prezes Zarządu Sokołów – Bogusław Miszczuk.
Rok 2019 to rok pełen wyzwań dla branży mięsnej. – Jednym z największych była z pewnością niestabilna sytuacja na rynku surowca wieprzowego oraz dynamiczny wzrost jego cen – podkreśla Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów. – Nastąpił też wzrost kosztów produkcji, co z kolei wpłynęło na obniżenie jej rentowności. W Polsce nadal rozprzestrzenia się wirus ASF, co skutkuje ograniczeniami w zakresie eksportu polskiej wieprzowiny oraz dodatkowymi kosztami na liniach produkcyjnych.
Mimo tych trudności, Grupa Sokołów osiągnęła bardzo dobry wynik. – W mijającym roku sfinalizowane zostało połączenie przejętych spółek Gzella – obecnie Spółka Gzella Osie jest oddziałem produkcyjnym Sokołów w Osiu. Przyczyniło się to w ogromnym stopniu do poprawienia konkurencyjności na rynku krajowym, jak i rynkach zagranicznych – mówi Prezes Zarządu Sokołów.
Firma dba o jakość warunków pracy, jak również wspiera rozwój pracowników i realizację ich własnych dążeń zawodowych. W minionym roku rozpoczęto program rozwoju przywództwa „Leadership pipeline”, obejmujący kadrę kierowniczą, zarówno w grupie pracowników produkcyjnych, jak i umysłowych. Wprowadzono pilotażowo narzędzie Success Factors, wspierające menadżerów i pracowników w określaniu i realizowaniu ambitnych celów oraz budowaniu kultury dialogu. Podobnie jak w poprzednim roku odbyła się kolejna edycja programu Graduate – międzynarodowego projektu dla absolwentów ze ścieżką liderską.
W 2019 r. Sokołów wprowadził do sprzedaży aż 60 nowych produktów. Poszerzanie asortymentu, jak również modyfikacja składu produktów to odpowiedź firmy na zmieniające się oczekiwania klientów. – W mijającym roku – podobnie jak w latach ubiegłych – aktywnie wychodziliśmy naprzeciw nowym trendom konsumenckim – zaznacza Bogusław Miszczuk. – Postęp technologiczny daje nam możliwości, by tworzyć coraz lepsze produkty. W tym roku usunęliśmy konserwanty oraz substancje dodatkowe ze składów produktów z linii Sokoliki. Nieustannie rozwijamy segment convenience, w tym przekąski i dania gotowe. Linia warzywna Z Gruntu Dobre została poszerzona o dania gotowe, a asortyment przekąsek mięsnych wzbogacił się o serię kabanosów. We współpracy z Grupą MLEKOVITA, Sokołów wprowadził trzy wyjątkowe połączenia przekąsek mięsno-serowych.
– Inwestycje w ochronę środowiska to jeden z najbardziej istotnych elementów strategii rozwoju naszej firmy – zaznacza Bogusław Miszczuk. Żaden z zakładów Sokołów nie wykorzystuje węgla do produkcji energii, co zdecydowanie ogranicza emisję gazów cieplarnianych. Gazowa elektrociepłownia kondensacyjna w Sokołowie, jest jednym z najbardziej ekologicznych i zaawansowanych technologicznie obiektów energetycznych dla przemysłu spożywczego w Europie. Stale ulepszana jest infrastruktura, przeprowadzane są termomodernizacje budynków i instalacji energetycznych, odzyskiwane jest ciepło z urządzeń produkcyjnych i systemów chłodniczych.
– Warto pamiętać, iż jesteśmy jedną z pierwszych firm przetwórstwa mięsnego w Polsce, która postawiła na bliską współpracę z gospodarstwami, wprowadzając program bezpośredniej współpracy z hodowcami – „Razem w przyszłość” – mówi Bogusław Miszczuk. – Już od 2000 r. wspieramy hodowców trzody chlewnej, a od 2007 r. – także hodowców bydła.
Prezes Bogusław Miszczuk przewiduje, iż w nadchodzącym roku utrzyma się trudna koniunktura w branży, ale uważa, że nie przeszkodzi to w dalszym rozwoju. – Jestem przekonany, iż uda nam się efektywnie sprostać tym wyzwaniom oraz utrzymać dobrą kondycję i satysfakcjonujące wyniki Grupy – podkreśla Bogusław Miszczuk. – Profesjonalizm i zaangażowanie naszych pracowników są filarem, na którym opieramy umacnianie pozycji rynkowej i konsekwentne wdrażanie założonej strategii. Inwestycje realizowane w zakładach pozwolą nam w dalszym ciągu zwiększać moce produkcyjne. Nadal będziemy intensywnie pracować nad wprowadzaniem innowacyjnych produktów, zgodnych z trendami rynkowymi i oczekiwaniami konsumentów.