PSH Lewiatan nową strategię biznesową na najbliższe trzy lata oparła na czterech filarach: precyzyjnej komunikacji z klientem, skutecznym i efektywnym modelu biznesowym, silnej i odpowiedzialnej społecznie marce w lokalnej społeczności oraz na rozwiązaniach technologicznych, które łączą wszystkie obszary funkcjonowania sieci. Celem jest między innymi wzrost udziału w rynku poprzez rozwój ilościowy i jakościowy.
Ubiegły rok Lewiatan zamknął obrotem detalicznym na poziomie 15,3 mld złotych. To 14,4% wzrostu r/r.
W tym samym czasie, sprzedaż detaliczna marki własnej przekroczyła 950 ml zł. Satysfakcjonujące wyniki finansowe to m.in. efekt strategii 2020-2022, w której główny nacisk położono na budowę zestawu narzędzi określanego mianem „Lewiatan 2.0”. Wdrożono między innymi Centralny System Analityczny pozwalający na automatyzację procesu przesyłania danych detalicznych oraz analitykę i raportowanie w oparciu o Power BI. Uruchomiono również platformę komunikacyjną Lewiatan Biznes, znacząco poprawiającą przepływ informacji oraz wymianę wiedzy i doświadczeń w całej sieci. Rozbudowano też program lojalnościowy i aplikację Mój Lewiatan. Dzięki aplikacji, każdy sklep Lewiatan i jego klienci mają możliwość bezpośredniego kontaktu. Sklep może informować o swoich ofertach, a klienci mają stały dostęp do informacji o promocjach ogólnopolskich, regionalnych, a także lokalnych – w wybranym przez siebie sklepie sieci. Z programu sieci korzysta już 2 mln użytkowników, a aplikację mobilną pobrało ponad 750 tys. klientów. Technologia jest fundamentem nowej strategii sieci na lata 2023-2025.
Ogłoszona w marcu nowa strategia podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. Główne cele strategiczne to: wzrost udziałów w rynku oraz pozycji w TOP5 wg wskaźnika NPS.
– Punktem wyjścia do prac nad strategią była redefinicja misji i wizji naszej sieci. Skupiliśmy się na tym, co jest dla nas istotą Lewiatana, czyli łączeniu oraz realizacji potrzeb konsumentów i franczyzobiorców działających w lokalnej społeczności. Z myślą o nich tworzymy zorganizowany ekosystem niezależnego handlu detalicznego w Polsce. Jesteśmy i zamierzamy być, najlepszym partnerem dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać się w ramach naszej sieci – mówi o założeniach nowej strategii Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A.
Skuteczna organizacja, precyzyjna do konsumenta
Motyw przewodni strategii „Skuteczna organizacja, precyzyjna do konsumenta” wskazuje na kluczowe kierunki zawarte w inicjatywach strategicznych sieci.
– Mamy konkretny plan i mapę strategii na kolejne trzy lata, które pokazują, że rozumiemy rynek oraz zmieniające się potrzeby konsumentów i potrafimy na nie reagować, dokonując stosownych zmian w biznesowych działaniach sieci. Naszym celem jest umocnienie pozycji Lewiatana, m.in. poprzez zwiększenie udziału w rynku, precyzyjną komunikację z klientem i formaty sklepów dopasowane do potrzeb rynku detalicznego – podkreśla Robert Rękas.
W ciągu najbliższych trzech lat PSH Lewiatan skupi się na doskonaleniu efektywności i precyzji realizowania potrzeb konsumenta, a co za tym idzie, na poprawie konkurencyjności swoich sklepów. Nowa strategia pozwala elastycznie i skutecznie adaptować się do dynamicznie zmieniających się wymagań konsumenckich. Dzięki cyfryzacji, Lewiatan rozszerzy portfolio ogólnopolskich działań promocyjnych, wprowadzając kolejne modele promocji warunkowych, a z poziomu aplikacji Mój Lewiatan spersonalizowane oferty dla klientów w lokalnych sklepach.
Nowy asortyment marki własnej
Dwucyfrowa inflacja i zawirowania geopolityczne powodują, że rynkiem ponownie rządzi cena. Konsumenci poszukują odpowiedników dla kupowanych dotąd marek, wybierając produkty marek własnych. Strategia systematyzuje podejście Lewiatana koncentrujące się na dopasowaniu asortymentu, narzędzi komunikacji oraz formatu sklepów, do zmieniających się upodobań konsumentów. Opracowano nową strategię produktów marki własnej, odświeżono linie produktowe, pojawiło się też miejsce dla nowych kategorii: vege, nabiał oraz wędliny pakowane.
– Kierunki rozwoju, które dziś prezentujemy, są wynikiem analizy otoczenia biznesowego. Widzimy wzrost zainteresowania produktami marek własnych, które już dziś stanowią średnio ponad 6% naszej sprzedaży detalicznej. Wdrożyliśmy dla nich nową strategię, uwzględniając podział na segmenty cenowe i budowę nowych marek dla poszczególnych kategorii. To pierwsze widoczne efekty strategii na lata 2023-2025 – mówi Andrzej Izraelski, członek zarządu Lewiatan Holding S.A.
Lokalnie odpowiedzialni
Nadrzędnym celem podejmowanych działań jest precyzyjne identyfikowanie oraz łączenie potrzeb klientów
i przedsiębiorców funkcjonujących w lokalnej społeczności. Wyróżnikiem sklepów zrzeszonych pod znakiem Lewiatana zawsze był bogaty asortyment, w tym szeroka oferta produktów lokalnych. Ten atut sieci w nowej strategii został jeszcze wzmocniony. Idea odpowiedzialnej marki jest wzmacniana i wdrażana w życie w ramach projektu Lokalnie Odpowiedzialny, na który składają się cztery inicjatywy sieci. Pierwsza z nich to Energooszczędny Sklep, stanowiący platformę rozwiązań ekologicznych, energooszczędnych i odpowiedzialnych środowiskowo. Druga to Wybieram Lokalne zapraszająca do współpracy rodzimych, lokalnych dostawców i producentów oraz wyróżniająca produkty lokalne na półkach sklepów Lewiatana. Trzecią inicjatywą długoterminową, pozwalającą budować markę odpowiedzialną, zgodną z celami zrównoważonego rozwoju, jest Fundacja PSH Lewiatan. W ramach czwartej inicjatywy, Urodzeni Przedsiębiorcy, sieć edukuje i wymienia się biznesowym doświadczeniem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku po raz pierwszy opublikowany zostanie pozafinansowy Raport zrównoważonego rozwoju Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan.