ARC Rynek i Opinia: Polacy jedzą oczami

Aktualności

ARC Rynek i Opinia: Polacy jedzą oczami

Jak ważna jest komunikacja wizualna? Ważniejszy jest skład czy zdjęcie produktu spożywczego? Czy atrakcyjne opakowanie rzeczywiście wpływa na decyzje zakupowe Polaków?

Znajomość określonej grupy docelowej, dostosowanie do języka, potrzeb, a nawet pragnień czy możliwości konsumenta to ważny krok w rozwoju każdej marki.

Przyjemność z… wyglądu jedzenia

Jedzenie mocno wiąże się z nastrojem. Jak pokazuje badanie zrealizowane na panelu badawczym ePanel.pl  „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” zazwyczaj większą uwagę do estetyki i stylizacji dań przykładają kobiety. Dlatego produkty kierowane do tej grupy powinny być w szczególnym stopniu dopracowane pod względem wizualnym. Istotnie więcej wskazań wśród osób z wyższym wykształceniem dotyczyło zdjęć stylizowanych. Dla ponad połowy z badanych skład jest oznaką produktu premium. Częściej niż 4 na 10 osób wskazuje, że świadczy o tym wygląd, co jest zauważalne szczególnie w grupie osób z mniejszymi dochodami.

Kupujemy to, co nam się podoba

Ponad 3/4 badanych deklaruje, że zwraca uwagę na wygląd opakowań jedzenia, a wielu atrakcyjne wizualnie opakowanie zachęca do zakupu. Prym wiodą tu kobiety, wśród których częściej niż 4 na 5 deklaruje, że zwraca uwagę na wygląd opakowań podczas zakupu. Jak plasują się wyniki w najmłodszej grupie respondentów? Częściej niż co trzecią młodą osobę (18–24 l.) wygląd opakowania zdecydowanie zachęca do zakupu produktu. Wartość ta spada wraz z wiekiem. Częściej niż co trzecią młodą osobę (18–24 l.) wygląd opakowania zdecydowanie zachęca do zakupu produktu. Atrakcyjny wygląd produktu zachęca nas do zakupu bez względu na poziom wykształcenia czy uzyskiwane dochody. 77% respondentów atrakcyjny wygląd opakowania zachęca do zakupu.

Na co zwracamy uwagę, przyglądając się produktom na półkach sklepowych? Dla blisko połowy respondentów apetyczne zdjęcie sprawia, że opakowanie jest atrakcyjne. Niemal 60% kobiet zwraca także uwagę na oznaczenia bio/eko/vegan. To samo deklaruje 51% mężczyzn. Częściej na tych oznaczeniach koncentrują się osoby z większymi dochodami netto na gospodarstwo domowe.

Promocja, która działa!

Częściej niż co trzecia osoba przyznaje, że zdarzyło jej się kupić produkt po zobaczeniu go na billboardzie, a większość konsumentów skusiła się na to po obejrzeniu reklamy w TV. Ten nośnik, choć przez wielu dziś już niedoceniany, wciąż jest wiodącym w kontekście skuteczności reklam w sektorze spożywczym.

*Badanie „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” zostało zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18–65 l. metodą CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety online) na panelu badawczym ePanel.pl, należącym do ARC Rynek i Opinia. Liczebność próby wyniosła 1000 osób.

oprac. red.