Jak już informowaliśmy, z sondażu IBRiS przeprowadzonego dla Radia ZET wynika, że aż 54% Polaków nie chce wprowadzenia zakazu sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw, a za jego wycofaniem jest 41%. Jednak władze Torunia idą w przeciwnym kierunku i podjęły uchwałę zakazującą sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach w tym mieście. O temacie “pełzającej prohibicji” redakcja Poradnika Handlowca pisała w majowym artykule wstępnym.
Obecnie na żadnej ze stacji paliw na terenie Torunia nie sprzedaje się alkoholu powyżej 4,5% (z wyjątkiem piwa). Władze miasta idą dalej. Podejmują decyzje prowadzące do wprowadzenia porządku i dodatkowych obostrzeń w handlu detalicznym alkoholem na stacjach paliw. Pod koniec maja przyjęto uchwałę, która oficjalnie wprowadza zakaz.
“Celem uchwały jest realizacja przepisów wynikających z ustawy, według której polityka samorządu ma prowadzić do ograniczenia dostępności i spożycia alkoholu. Takie miejsca, jak stacje paliw powinny służyć przede wszystkim do kupna paliwa właśnie” – wyjaśnia Krzysztof Kisielewski, dyrektor Wydziału Ewidencji i Rejestracji Urzędu Miasta Torunia.
“Rozbudowana sieć stacji paliw ma przede wszystkim umożliwiać kierowcom zaopatrzenie się w paliwo do pojazdów, a nie jest siecią handlową innych produktów. Stacje nie powinny stawać się punktami dystrybucji wysokoprocentowych napojów alkoholowych również ze względów bezpieczeństwa – kierowcy spożywający alkohol stanowią bowiem zagrożenie dla zdrowia i życia swojego oraz innych uczestników ruchu drogowego” – napisano w komunikacie urzędu miasta.
Zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych nie dotyczy jednak lokali gastronomicznych, usytuowanych na terenie stacji paliw. “Pod warunkiem iż znajdują się one w odrębnych, samodzielnych (wolnostojących) stałych obiektach budowlanych, przeznaczonych na działalność gastronomiczną bądź hotelowo-gastronomiczną, w których może być prowadzona sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu, przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży” – czytamy.
źródło: businessinsider.com.pl, RadioZET oraz “Poradnik Handlowca”
oprac.: red.