Parki handlowe są największymi beneficjentami zmian strukturalnych ostatniego 10-lecia: ich podaż zwiększyła się dwukrotnie, a udział w całkowitej podaży powierzchni handlowej w Polsce wzrósł o 4 p.p. – wynika z raportu przygotowanego przez JLL.
Wybuch epidemii Covid-19 z pewnością spowolnił aktywność deweloperską w Polsce. Pomimo tego, blisko 148 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej (GLA >5 000 mkw.) zostało ukończone w I połowie 2020 r., z czego 67% przypadło na 8 nowych parków handlowych i 3 rozbudowy obiektów istniejących. Około 449 000 mkw. powierzchni najmu (GLA) jest wciąż w budowie z terminem oddania w 2020 i 2021 r. Parki handlowe stanowią blisko 26% tej podaży. Równolegle do obiektów wielkoformatowych rozwija się rynek centrów convenience. Tylko w I połowie 2020 r. oddano do użytku 13 obiektów tego typu o łącznej powierzchni blisko 39 000 mkw. GLA.
Pierwsze parki handlowe w Polsce pojawiły się na początku lat 90. – otwierano je przede wszystkim w głównych aglomeracjach, w sąsiedztwie istniejących centrów handlowych. Przez ostatnie dwie dekady podaż nowej powierzchni w parkach handlowych ulegała zmianom, niemniej jednak przy spadających przyrostach nowej powierzchni handlowej ogółem, udział parków handlowych w podaży obiektów wielkoformatowych w Polsce (GLA > 5 000 mkw.) znacząco wzrósł. Ekspansji tradycyjnych parków handlowych towarzyszy rozwój centrów convenience.
Spośród 2,6 miliona mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w parkach handlowych i centrach convenience, aż 54% przypada na parki regionalne (będące częścią większego kompleksu handlowego, często znajdujące się w sąsiedztwie centrum handlowego i wolnostojących magazynów handlowych). Podaż parków handlowych i centrów convenience rozkłada się nierównomiernie w zależności od wielkości miasta. Centra convenience dominują w miastach poniżej 50 000 mieszkańców (63% podaży), gdzie stanowią niejednokrotnie jedyny nowoczesny obiekt handlowy w mieście, natomiast parki regionalne to domena głównych aglomeracji.
Foto: bigstockphoto.com
oprac. P.Ł.