Rozmowa z Krzysztofem Tokarzem, Prezesem Zarządu, Grupa Kapitałowa Specjał.
Wiesław Generalczyk: GK Specjał podpisała ze SPAR Group przedwstępną umowę kupna wszystkich udziałów SPAR Polska. Jaki wpływ będzie miało to przejęcie na przyszłość Państwa firmy?
Krzysztof Tokarz: To bardzo ważne wydarzenie dla naszej organizacji. Dzięki tej transakcji portfolio firmy wzbogaca się o kolejny szyld franczyzowy i otwiera przed spółką szereg możliwości. Przejęcie to wymagać będzie od nas sporych nakładów pracy. Spółka będzie potrzebować głębokiej reorganizacji. Sklepy będą funkcjonowały dalej pod szyldem SPAR. SPAR będzie naszą czwartą, a może pierwszą siecią franczyzową. Zamierzamy konsekwentnie rozwijać ogólnopolską dystrybucję oraz prowadzić dynamiczne działania w zakresie rozwoju detalu. Dzięki tej transakcji potencjał zakupowy całej grupy zwiększy się do 4 mld. złotych. Transakcja wpisuje się w naszą strategię rozwoju. Przejmujemy 20 sklepów własnych, sieć franczyzową zrzeszającą 180 sklepów. Są to atrakcyjne sklepy o powierzchni od 500 do ponad 2000 m2. Zamierzamy rozwijać szyld pod logotypem SPAR oraz pozostałe nasze brandy. GK SPECJAŁ kupuje SPAR POLSKA, WSS, zakład produkcyjny Kuchnia Polki oraz biurowiec w Poznaniu.
Jaki procent sklepów zrzeszonych w GK Specjał będzie mógł zostać obrandowany marką SPAR? Czy są specjalne kryteria, które należy spełnić? Czy utrzymają też Państwo wszystkie dotychczasowe lokalizacje Spar w Polsce?
Pamiętajmy, że SPAR to twarda franczyza i taki model ma być rozwijany. Ewentualne przejęcie z innych naszych sieci będzie możliwe, ale po spełnieniu wielu warunków. Nie myślimy o żadnych zamknięciach. Skupiamy się przede wszystkim na rozwoju.
Hermes Handlowy, który otrzymał sklep sieci Livio podczas XXIV Gali „Poradnika Handlowca”, to prestiżowa nagroda przyznawana przez Kapitułę jako wyraz uznania dla Państwa osiągnięć. Jakie znaczenie ma dla Państwa to wyróżnienie?
Nagroda ta ma bardzo duże znaczenie, ponieważ jest dla nas potwierdzeniem, że działania, jakie realizuje Sieć Livio we współpracy ze zrzeszonymi w niej sklepami, przynoszą oczekiwany skutek. Sklepy sieci nie tylko podnoszą swoje standardy obsługi, rentowność prowadzonej działalności, ale są w stanie konkurować z najlepszymi. Dowodem jest przyznane wyróżnienie prestiżową statuetką Hermesa „Poradnika Handlowca”.
Planem Livio na 2024 rok było przyłączenie do sieci 500 nowych placówek handlowych. Czy udaje się go realizować? Jakie jeszcze cele chcą Państwo osiągnąć w tym roku?
Na ten moment oceniamy, że plan będzie zrealizowany. Na koniec sierpnia mamy poziom realizacji planu ekspansji na poziomie ponad 70% przy wskaźniku
upływu czasu 66%. Zakładamy, że ostatnie wydarzenia związane z powodzią nie wpłyną znacząco na tempo ekspansji sieci. W bieżącym roku finalizujemy prace „nad strefą klienta”, modernizujemy firmową stronę oraz kontynuujemy działania związane z wymianą wersji centrali programu oraz nakładek „transporter” we wszystkich sklepach sieci spiętych tym systemem, co poszerzy zakres promocji odsprzedażowych, jakie mogą być realizowane na kasach sklepowych.
Jaką różnicę konsumenci sieci sklepów Grupy Kapitałowej Specjał zauważają między Livio a Nasz Sklep?
Nasz Sklep ma segmentację przyporządkowaną do odpowiednich parametrów sklepów na większą ilość brandów: Delikatesy Premium Market Plus, Delikatesy Premium, Delikatesy Sezam, Nasz Sklep, Nasz Sklep Express. Sieć przyporządkowała marki do poszczególnych
brandów wielkościowych, a Livio prowadzi politykę wspólnej marki dla wielu sklepów