Kompania Piwowarska – jako jedyna firma z branży spożywczej w Polsce – znalazła się w gronie finalistów prestiżowego konkursu European Business Awards, uzyskując tym samym tytuł National Champion. Organizatorzy docenili politykę KP w obszarze odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu. Wspomniane wyróżnienie oznacza dla firmy szansę na kolejne trofeum – Ruban d’Honneur w kategorii Environmental & Corporate Sustainability.
W tym roku Kompania Piwowarska po raz pierwszy wzięła udział w European Business Awards, jednak tytuł National Champion EBA to nie pierwsze wyróżnienie dla jej działań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na firmie, która zajmuje się warzeniem piwa, spoczywa szczególna odpowiedzialność za produkt, jego konsumentów oraz kształtowanie odpowiednich wzorców konsumpcji. Dlatego jednym z priorytetów działalności biznesowej KP są zintegrowane działania edukacyjne na rzecz promowania odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Obejmują one trzy obszary tematyczne: edukacja kierowców, by nie prowadzili pojazdów po alkoholu, kobiet w ciąży, by przypomnieć o zagrożeniach picia alkoholu dla ich dziecka, oraz zmiana postaw sprzedawców, by nie sprzedawali alkoholu nieletnim.
– Jesteśmy dumni, że możemy reprezentować Polskę w konkursie właśnie w kategorii Environmental & Corporate Sustainability, bowiem odpowiedzialne podejście do środowiska naturalnego i społeczności od lat stanowi dla nas nieodłączny element funkcjonowania w biznesie – mówi Katarzyna Radecka, kierownik ds. programów zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – Cieszymy się, że nasze osiągniecia w tej dziedzinie zostały docenione. Jednocześnie mamy nadzieję, że okażą się na tyle unikatowe na arenie europejskiej, byśmy dzięki nim wywalczyli tytuł Ruban d’Honneur.
Od 2008 r. Kompania Piwowarska prowadzi własny program edukacyjny „Sprawdź promile”, w ramach którego udostępniona została bezpłatna aplikacja na telefon komórkowy działająca jak alkomat. Partnerami programu zostało 11 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego oraz korporacje taksówkowe, dzięki którym o kampanii dowiedziało się ok. 100 tys. pasażerów. Dodatkowo materiały informacyjne były dystrybuowane w szkołach nauki jazdy i podczas wielu imprez, np. na Przystanku Woodstock.
W obszarze działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców i rodziców, chcąc ograniczyć dostęp nieletnich do alkoholu, Kompania Piwowarska działa wraz z całą branżą piwowarską, m.in. akcją „Pozory mylą, dowód nie”, która została zaliczona do najciekawszych i najbardziej efektywnych światowych inicjatyw społecznych w ramach konkursu Creative for Good. Kampania ta ma na celu zwiększenie świadomości problemu, jakim jest przedwczesna inicjacja alkoholowa. Niezależnie od działań branżowych, od 2012 r. KP organizuje szkolenia dla sprzedawców piwa obsługujących imprezy plenerowe – do tej pory wzięło w nich udział już 1300 osób. Ponadto w tym roku Kompania Piwowarska przygotowała specjalne szkolenia dla właścicieli i kierowników firm gastronomicznych, które poświęcone są podnoszeniu kompetencji menedżerskich dotyczących kompleksowej organizacji sprzedaży alkoholu i wzmacniania bezpieczeństwa imprez w zakresie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
Firma dba również o kobiety w ciąży, gdyż jako pierwsza – niemal 2 lata wcześniej niż cała branża – wprowadziła na opakowaniach swoich piw i materiałach POSM specjalne oznaczenia odpowiedzialnościowe, dotyczące zagrożenia FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy). Wspierała również Fundację FASTRYGA oraz propagowała wiedzę o problemie w gabinetach ginekologicznych i szkołach rodzenia. Obecnie KP współpracuje w tym zakresie z innymi producentami piwa.
Fundamentem wszystkich wymienionych działań są te prowadzone wewnętrznie przez KP. Lider branży piwowarskiej wierzy, że należy zacząć od siebie, a wysokie standardy ustanowione wewnątrz firmy rozprzestrzenią się na otoczenie. Unikatowym rozwiązaniem jest wprowadzenie Pracowniczej Polityki Odpowiedzialnego Spożywania Alkoholu, w której znalazły się takie zapisy jak kontrola trzeźwości pracowników, możliwość „kontroli na życzenie” profesjonalnym alkomatem, prowadzonej przez pracowników ochrony, czy finansowanie leczenia pracowników dotkniętych chorobą alkoholową. W ramach samoregulacji stosowana jest własna Polityka Komunikacji Marketingowej, której zapisy są bardziej restrykcyjne niż ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie treści reklam, doboru kanałów komunikacyjnych czy stosowania oznaczeń odpowiedzialnościowych. Ponadto przestrzegana jest wewnętrzna Polityka Badań Rynkowych, Polityka Portfela Produktów oraz kilka dodatkowych, dobrowolnych wytycznych dotyczących obecności marek piwa w mediach społecznościowych. Nad całością działań promocyjnych wszystkich marek Kompanii Piwowarskiej czuwa specjalna Komisja Odpowiedzialnego Marketingu i Sprzedaży, której zadaniem jest akceptowanie, sugerowanie zmian lub odrzucanie projektów i działań marketingowych, zanim zostaną one przedstawione konsumentom.
– Szerzenie wiedzy na temat odpowiedzialnego spożycia alkoholu zarówno wśród pracowników firmy, jak i dostawców ma dla nas kluczowe znaczenie. Dlatego polityka KP oraz wszystkie regulacje wdrażane są poprzez szeroki wachlarz szkoleń, takich jak „ABC alkoholu”, „Alkoholowe IQ” czy programy e-learningowe. Do 2013 r. przeszkolono prawie 2800 pracowników firmy i agencji reklamowych, a w ankietach szkoleniowych większość oceniła je jako bardzo dobre lub doskonałe – tłumaczy Katarzyna Radecka.
Popularnym źródłem wiedzy jest również strona www.abcalkoholu.pl, będąca polską wersją serwisu talkingalcohol.com, prowadzonego przez grupę SABMiller.