Joanna Olczak, ETi dla “PH”: Nasz kraj traktujemy jako bramę do szerszej ekspansji europejskiej

Joanna Olczak, ETi dla “PH”: Nasz kraj traktujemy jako bramę do szerszej ekspansji europejskiej

12 listopada 2024

Rozmowa z Joanną Olczak, General Manager, ETi European Food Industries – Poland, Germany, UK.

Klaudia Walkowiak: ETi European Food Industries S.A. to rodzinna firma, która została założona w 1961 roku. Jednak w Polsce pojawiła się w 2018. Jakie czynniki zdecydowały o wejściu firmy na polski rynek?

Joanna Olczak: Wejście ETi na rynek polski w 2018 r. było decyzją strategiczną ukształtowaną przez kilka czynników. Polska jest ważnym rynkiem dla producentów słodyczy i wypieków, z rosnącym zapotrzebowaniem na różnorodne oraz wysokiej jakości produkty. Nasz kraj traktujemy jako bramę do szerszej ekspansji europejskiej, gdzie mogliśmy wykorzystać ugruntowane sieci dystrybucji, zwłaszcza że polski sektor detaliczny rozwija się, łącząc tradycyjne metody sprzedaży z nowoczesnymi rozwiązaniami. Ponadto polscy konsumenci wykazują rosnące zainteresowanie międzynarodowymi smakami i produktami wysokiej jakości, co jest zgodne z różnorodnym portfolio ETi. Dynamika rynku w połączeniu z wartościami marek ETi i jakością produktów sprawiły, że Polska stała się idealną lokalizacją do inwestycji i długoterminowego wzrostu.

Można powiedzieć, że w Polsce są obecni prawie wszyscy globalni dostawcy słodyczy. W jaki sposób udaje się Państwu z nimi konkurować? Czy te ostatnie 6 lat jest dla Państwa udane i czy osiągnęliście zamierzone cele?

Konkurowanie z uznanymi globalnymi markami w Polsce jest rzeczywiście trudne, dlatego koncentrujemy się na jakości, innowacyjności i głębokiej analizie potrzeb konsumentów. Dostosowaliśmy naszą ofertę do lokalnych gustów, kładąc nacisk na wysokiej jakości składniki i wprowadzając nowe produkty, aby wypełnić luki rynkowe.

Nasza strategia w ciągu ostatnich sześciu lat obejmowała tworzenie silnych relacji zarówno z partnerami detalicznymi, jak i konsumentami, budując lojalność wobec marki. Współpracujemy z niemal wszystkimi graczami na rynku, stale zwiększając dostępność naszych produktów w dowolnym czasie oraz miejscu.

Mimo że osiągnęliśmy znaczne postępy w realizacji naszych celów, regularna ocena wyników umożliwia nam szybką reakcję na zmieniające się wymagania rynkowe w Polsce. Nasza koncentracja na Dare 50 g przyniosła efekty, zapewniając nam miejsce w pierwszej trójce na rynku polskim.

Jak drożejące kakao oddziałuje na rynek słodyczy? Czy przekłada się to na ceny w sklepach FMCG?

Rosnący koszt kakao, kluczowego składnika również wielu naszych produktów, a także innych surowców i opakowań, stwarza wyzwania dla całej branży. Ponadto brak stabilności cen znacznie utrudnia prognozowanie oraz cały proces planowania. Istotnie wpływa to na strukturę naszych kosztów i – aby złagodzić te skutki – skupiamy się na optymalizacji innych obszarów produkcji oraz logistyki.

Jednakże, aby utrzymać jakość, jakiej oczekują nasi klienci, pewne korekty cen w sklepach FMCG są nieuniknione dla wszystkich graczy. Staramy się zarządzać tym ostrożnie, równoważąc uczciwe ceny z jakością produktu, ponieważ rozumiemy znaczenie przystępności cenowej dla naszych konsumentów.

Jak ważna jest innowacyjność w rozwoju marek obecnych w portfolio ETi?

Innowacja jest kluczowa dla strategii rozwoju naszych marek. W ETi priorytetowo traktujemy dostarczanie naszym klientom świeżych, ekscytujących smaków, tekstur i formatów produktów. Takie podejście nie tylko sprawia, że jesteśmy konkurencyjni, ale także zwiększa zaangażowanie w markę, szczególnie wśród młodszych grup demograficznych. Od wprowadzania nowych
składników, po opracowywanie unikalnych opakowań oraz eksplorowanie ekologicznych opcji – innowacja to sposób, w jaki zaspokajamy zmieniające się potrzeby rynku i oczekiwania konsumentów.

Ostatecznie innowacja jest kluczem do długoterminowego sukcesu, a także zrównoważonego rozwoju marek w portfolio naszej firmy.

Wafle i batony to produkty impulsowe. Jak sektor handlu tradycyjnego powinien zadbać o ich dobrą ekspozycję zarówno w strefie kasowej, jak i na półce? Czy zamierzają go Państwo wspierać?

Biorąc pod uwagę, że wafle i batony to rzeczywiście produkty impulsywne, ich widoczność przy kasie oraz na półce ma kluczowe znaczenie. Ściśle współpracujemy z naszymi tradycyjnymi partnerami handlowymi, udzielając wskazówek dotyczących optymalizacji półki i tworząc materiały POS, które przyciągają uwagę.

Staramy się zapewnić, aby nasz produkty impulsowe były umieszczone na wysokości oczu oraz w pobliżu kas, maksymalizując dostępność. Planujemy nadal wspierać tę inicjatywę poprzez strategiczne partnerstwa i dostosowane do potrzeb klienta ekspozycje, które skutecznie wyróżnią nasze produkty w sklepie.