Najczęstszą przyczyną niezadowolenia klientów sklepów stacjonarnych jest brak produktów, których szukają. Konsumenci nie znajdując tego, po co przyszli, zwykle rozczarowani opuszczają sklep z pustymi rękami. Odpowiadanie na bieżące potrzeby klientów pomaga budować przewagę nad konkurencją. Sklepy powinny reagować, oferując szybką dostawę produktu, którego nie ma w magazynie.
Klienci oczekują bezproblemowych zakupów w sklepie stacjonarnym. Wobec tego koniecznością staje się dziś wyposażenie placówek detalicznych w odpowiedni system, który ułatwi im lokalizowanie produktów w sklepie i magazynie.
Najstarszą metodą budowania relacji z klientem i formą zachęcenia do ponownych zakupów jest nagrodzenie lojalności poprzez zaoferowanie rabatu. Niestety – jak wynika z badania Global Shopper Study, przeprowadzonego na zlecenie firmy Zebra – metodę tę stosuje mniej niż połowa badanych (44%) sklepów, chociaż 61% kupujących z całego świata jest nią zainteresowanych.
Markety, w których klienci szukają zwykle więcej niż jednego produktu (jak na przykład sklepy spożywcze), mogą zaoferować kupującym pomoc w postaci elektronicznego asystenta zakupowego. Urządzenie takie wskaże drogę od jednego produktu do drugiego, dostarczy dodatkowych informacji o poszukiwanych towarach oraz wyświetli kupony rabatowe, z których można skorzystać w wybranej placówce.
Obecnie kupujący coraz bardziej cenią swój czas, a zatem wygoda i możliwość zrobienia szybkich zakupów staje się dla nich ważniejsza od ceny. Sklepy powinny reagować na ten trend, oferując szybką dostawę produktu, którego nie ma w magazynie. Wyniki badania Global Shopper Study pokazują, że 62% kupujących z całego świata chętnie skorzystałoby z tej metody podczas zakupów, jednak oferuje ją tylko 42% ankietowanych podmiotów handlu detalicznego.
Łańcuch dostaw wymaga płynnej komunikacji między punktem sprzedaży a magazynem. Szczególnie ważne jest to w sytuacji, w której sklep zaczyna oferować dostawy produktów do domu lub próbuje szybko uzupełnić braki magazynowe – wydajny system logistyczny staje się wówczas niezbędny. Ma on ułatwiać znalezienie każdego produktu z oferty sklepu, a to jest możliwe dzięki wykorzystaniu rozwiązań RFID oraz komputerów mobilnych.
W obliczu coraz większej konkurencji podmioty handlu detalicznego zdają sobie sprawę z konieczności oferowania rozwiązań, które usprawnią proces sprzedaży. Ważne jest sprostanie rosnącym wymaganiom konsumentów związanym z szybką i elastyczną realizacją zamówień. Metody budowania lojalności klientów, takie jak promocje oraz rabaty, stają się spersonalizowane, a logistyczne łańcuchy dostaw — w większym stopniu elastyczne i przejrzyste. Sytuacja na rynku sprzyja inwestycjom w narzędzia i procesy, które umożliwiają uzyskanie niezbędnych danych oraz wzrost wydajności prowadzonych działań.
Źródło: Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej