Inwestycje w powierzchnie handlowe w Polsce

Aktualności

Inwestycje w powierzchnie handlowe w Polsce

Jak wynika z raportu MarketBeat, firmy doradczej Cushman & Wakefield, w 2017 r. oddano w Polsce do użytku 422 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. W budowie jest ponad 500 tys. mkw., z czego prawie 80% zostanie oddanych do użytku w tym roku.

Dzięki nowym inwestycją powierzchnia handlowa w Polsce wzrosła o 3% w stosunku do ubiegłego roku, osiągając poziom 14,3 mln mkw. Centra handlowe pozostają dominującym formatem handlowym w kraju. Ich  łączna powierzchnia wynosi 10,47 mln mkw., podzielona na 426 obiektów. Stanowią one 73% całkowitej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej kraju.

W 2017 r. otwarto w Polsce 20 nowych obiektów handlowych, w tym 10 centrów o łącznej powierzchni 280,1 tys. mkw., 3 parki handlowe o sumarycznej powierzchni najmu 20,7 tys. mkw. i 7 magazynów wolnostojących o łącznej powierzchni 78,7 tys. mkw. Ponadto przeprowadzono i zakończono rozbudowy 6 centrów handlowych, dwóch parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego. W sumie, w ramach rozbudowy, oddano do użytku 42,5 tys. mkw. powierzchni najmu, co stanowi 10% całkowitej podaży rocznej.

Z danych firmy doradczej Cushman & Wakefield ponad 0,5 mln mkw powierzchni handlowej jest aktualnie w budowie. Prawie 80% zostanie oddane do użytku przed końcem tego roku.

Patrząc na rynek handlowy z perspektywy regionów, ze względu na swój potencjał ekonomiczny i konsumpcyjny zyskują głównie największe ośrodki miejskie powyżej 400 tys. mieszkańców. Z kolei miasta poniżej 100 tys. mieszkańców cechują się jeszcze niewykorzystanym potencjałem, co może stanowić w najbliższych latach istotny kierunek dalszego rozwoju rynku.

Źródło: ISBnews