Grupa Żabka zaprezentowała doroczny raport dokumentujący zaangażowanie firmy w 2021 roku w polską gospodarkę, ekologię, działania na rzecz społeczeństwa oraz w rozwój oferty dla konsumentów. Spółka – wraz z właścicielami sieci sklepów franczyzowych – utrzymywała ponad 45 tys. miejsc pracy, odprowadziła do budżetu państwa i samorządów 281 mln zł w formie podatków, składek i opłat, a jej udział w tworzeniu wartości dodanej Polski wyniósł ponad 5 mld zł.
Żabka inwestuje jednocześnie w nowe technologie i rozwija współpracę ze startupami, podejmuje intensywne działania proekologiczne oraz poszerza ofertę rozwiązań wspierających zrównoważony styl życia, ułatwiając klientom zmianę ich codziennych nawyków na lepsze – dla nich i dla planety.
– Wygodne wybory, digitalizacja i odpowiedzialne wybory to megatrendy, na których styku działa Grupa Żabka, stawiając klienta w centrum swojej uwagi – powiedziała Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu, Obszar Strategii Konsumenckich, Żabka Group.
Jednym z priorytetowych działań sieci Żabka jest aktualnie rozwój oferty dla klientów w zakresie dobrego żywienia.
– Wzrósł udział w sprzedaży produktów marki własnej bez konserwantów do prawie 74% i wycofaliśmy z nich także olej palmowy – podkreślała Anna Grabowska, wskazując, że wszystkie do końca 2023 roku produkty marek własnych Żabki gotowe do pogrzania lub gotowe do spożycia będą miały oznakowanie Nutri-Score w skali od A do E. Oznaczenia te pozwalają klientom dokonywać świadomych wyborów żywieniowych.
W gamie produktów sieci Żabka pojawiła się też m.in. pierwsza w 100% roślinna marka własna stworzona przez Żabkę, tj. Plant Hunter. Produkty oferowane w jej ramach nie zawierają konserwantów i oleju palmowego, zostały przygotowane we współpracy z szefami kuchni. Wszystkie produkty marek własnych Żabka projektuje pod kątem wygody dla klientów, stawiając na wyroby gotowe do spożycia, w tym: kanapki Tomcio Paluch, dania gotowe Szamamm, sałatki Dobra Karma czy napoje smoothie Foodini oraz lemoniady i soki marki Wycisk.
– Oferujemy gotowe rozwiązania, więc dzięki naszym produktom klient oszczędza czas, a dzisiaj przecież czas to pieniądz – podsumowała Anna Grabowska.
Żabka przyjęła ambitne cele dotyczące swojego wpływu na środowisko naturalne. W ramach strategii spółka poświęca uwagę dwóm obszarom: obniżeniu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz cyrkularności, w ramach której w spółce wdrażana jest m.in. polityka ekoprojektowania opakowań.
– Już w pierwszym roku osiągnęliśmy neutralność plastikową, jeżeli chodzi o markę własną i materiały w sklepie. Ale dążymy do osiągnięcia pełnej neutralności plastikowej po roku 2025 – zapowiedział Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG, Przywództwo Strategiczne, Żabka Polska.
Spółka, razem z franczyzobiorcami, realizuje program Naturalnie Razem, który polega na selektywnej zbiórce między innymi tworzyw sztucznych oraz papieru.
– W zeszłym roku dzięki temu daliśmy drugie życie 14,5 tysiącom ton odzyskanego surowca – podkreślił Rafał Rudzki.
W 2021 roku zauważalną innowacją w sieci Żabka było także wycofanie wszystkich toreb plastikowych, co pozwoliło oszczędzić ponad 1000 ton tworzyw sztucznych.
– Wszystkie butelki plastikowe do napojów marek własnych Żabki pochodzą w 100% z recyklingu i nadają się do ponownego recyklingu” – przypomniał Rafał Rudzki.
Ponadto, w ramach dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej, w samym 2021 r. Żabka obniżyła emisję gazów cieplarnianych aż o 29% w operacjach własnych.
Dyr. Rafał Rudzki wskazywał też na nowe jednostki organizacyjne w spółce: Żabka Future i Venture Studio, których zadaniem jest pozyskiwanie i rozwijanie nowych rozwiązań technologicznych przydatnych w działalności biznesowej.
Venture Studio to specjalna komórka organizacyjna, która nawiązuje relacje z mniejszymi podmiotami: startupami i innowatorami, także tymi szukającymi rozwiązań na rzecz środowiska i społeczeństwa.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów technologicznych jest sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych Żabka Nano. Aktualnie Żabka jest największą siecią sklepów autonomicznych w Europie.
– To nowy format sklepu, który spotkać można w niestandardowych lokalizacjach – zarówno na ulicach jako element tkanki miejskiej, jak też w formacie sklep w sklepie, np. w marketach budowlanych czy sportowych – opisywał Rafał Rudzki podczas prezentacji dorocznego raportu Żabki.
Koncept Żabka Nano bazuje na najnowszych technologiach, takich jak zaawansowane modele przetwarzania obrazu, sztuczna inteligencja i inteligentne rozwiązania do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu. Wykorzystuje także innowacyjne metody autoryzacji i płatności za zakupy. Dzięki czemu zakupy w sklepie możliwe są bez kas, kolejek i gotówki.
– To magia tworząca się z połączenia handlu z technologią – dodał Rafał Rudzki.
Kolejna innowacja testowana przez Żabkę jest robot Robbie, który przygotowuje najbardziej popularną przekąskę w sieci Żabka, czyli hot doga. Pierwszego takiego robota zainstalowano w sklepie autonomicznym Żabka Nano w Warszawie przy ul. Dobrej.
– To połączenie najwyższej klasy technologii z wygodnym rozwiązaniem dla konsumenta. To innowacja na światową skalę – mówił dyrektor ds. ESG w Żabka Polska.
Grupa Żabka to obecnie ponad 8400 sklepów sieci franczyzowej w całej Polsce. Spółka włączyła do swojego portfolio także markę Maczfit, oferującą diety pudełkowe oraz Dietly – platformę e-commerce dającą możliwość porównywania, wyboru i zarządzania zamówieniami diet pudełkowych na terenie całej Polski. Łącznie Żabka Polska obsługuje dziennie 3 mln klientów.
Ekonomiczny wpływ Grupy Żabka na polską gospodarkę to wartość dodana do polskiego PKB w wysokości ponad 5 miliardów zł. W ubiegłym roku, dzięki działalności Grupy i franczyzobiorców, utrzymywane było przeszło 45 tys. miejsc pracy w całej Polsce i podmioty działające w ramach Grupy Żabka odprowadziły 281 mln zł podatków, składek i opłat do budżetu państwa i samorządów.
źródło: PAP MediaRoom