„Poradnik Handlowca”: Które z waszych kaw cieszą się największą popularnością wśród naszych rodaków?
Ewa Markowska: Tchibo może poszczycić się tym, iż w swoim portfolio posiada kawę numer 1 w Polsce. Tchibo Family to od wielu lat najczęściej kupowana kawa w Polsce (wg Nielsen, rynek kawy mielonej). Wśród kaw dostępnych w sklepach Tchibo, niesłabnącą popularnością wśród konsumentów cieszą się kawy z serii Privat Kaffee, sprzedawane na wagę w ziarnach, a także z możliwością zmielenia jej na miejscu wedle preferencji i za rekomendacją naszych specjalistów. Już teraz wprowadzamy na rynek nowość, która ma jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby polskich konsumentów i ich preferencje związane z rodzajem spożywanej kawy. Nie chcemy tworzyć nowych potrzeb, czy na siłę próbować zmieniać tego, co naszym konsumentom najbardziej odpowiada. Przede wszystkim zależy nam na tym, aby jeszcze lepiej i jeszcze trafniej identyfikować i odpowiadać na ich preferencje związane z kawą. I taką właśnie rolę będzie pełnił nowy produkt w portfolio Tchibo – FOR BLACK’N WHITE, który już jest dostępny w szerokiej dystrybucji.
Jakie ostatnio trendy dominują na rynku kawy, czy preferencje konsumentów się zmieniają i jak firma Tchibo reaguje na te zjawiska?
Generalnie kategoria kawy charakteryzuje się dość dużą stabilnością. Oznacza to, że preferencje konsumenckie i przyzwyczajenia zmieniają się rzadko, a jeżeli to następuje, to dzieje się w procesie rozłożonym w czasie. Innowacje przyjmują się trudno, a najbardziej stabilne są w kategorii kawy przyzwyczajenia dotyczące sposobu przygotowania kawy. Dla przykładu, wciąż zdecydowana większość konsumentów przygotowuje kawę w tradycyjny sposób, stosowany od lat, czyli przez zalanie kawy gorącą wodą. Mamy też swoje przyzwyczajenia, jeśli chodzi o dodatki do kawy czy też okazje jej spożywania. Nie zawsze jest tak, że deklarujemy jeden preferowany sposób spożywania kawy czyli, że zawsze pijemy kawę czarną lub zawsze kawę z mlekiem. W zależności od pory dnia nasza kawa może się zmieniać. Dla przykładu, niektórzy wybierają o poranku kawę czarną dla intensywnych wrażeń smakowych, a nieco delikatniejszą, złagodzoną mlekiem po południu. Może też być zupełnie odwrotnie. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji konsumentów. Ważna jest dla nich jednak możliwość sięgnięcia po wysokiej jakości kawę, która zapewnia im doskonałe wrażenia smakowe niezależnie od tego, czy spożywana jest jako czarna czy z mlekiem.
Podążając za tymi potrzebami, Tchibo wprowadza na rynek nową propozycję – kawę Tchibo FOR BLACK’N WHITE. To idealna kawa, by delektować się nią zarówno czarną, jak i z mlekiem. Oferuje harmonię smaku i aromatu dzięki doskonałej kompozycji ziaren (potwierdzonej badaniami konsumenckimi w Polsce) oraz trzy razy dłuższemu procesowi palenia. Właśnie ten wydłużony czas palenia pozwala osiągnąć smak, który w kawie czarnej nie przeszkadza kwaskowatością, a zachowuje wciąż dominującą kawową nutę po dodaniu do niej mleka. Tchibo FOR BLACK’N WHITE jest już dostępna w sprzedaży w całej Polsce!
Niedawnym trendem, który charakteryzuje się dużą sezonowością, jest wzrost popularności letnich drinków kawowych. Konsumenci coraz chętniej sięgają po kawę również w gorące letnie dni, są także dużo bardziej skłonni do eksperymentowania i zabawy z kawą. Szukają nowych sposobów na to, jak połączyć swój ulubiony napój, jakim jest kawa z potrzebą orzeźwienia i ochłody. Tchibo wychodzi naprzeciw tym potrzebom. Zarówno w roku ubiegłym, jak i w sezonie letnim 2015, przygotowaliśmy specjalny program, w którym proponujemy konsumentom zabawę opartą właśnie na kawie. W sieciach handlowych w całej Polsce czekają atrakcyjne oferty cenowe na kawy rozpuszczalne Tchibo, ale także wiele inspiracji na to, jak z kawą Tchibo przygotować pyszne napoje kawowe. W punktach sprzedaży nasi konsumenci znajdą książeczki z przepisami, atrakcyjne gratisy do kawy ułatwiające przygotowanie orzeźwiających napojów kawowych oraz mnóstwo innych inspiracji na naszej stronie www.kawatchibo.pl
Ogromną rolę przywiązujecie do wysokiej jakości waszych wyrobów, począwszy od wyboru plantacji kawy, poprzez selekcję ziaren, po proces palenia kawy. Czy polscy konsumenci doceniają te walory przy zakupie kawy?
Istnieją różne grupy konsumentów. Są tacy, którzy przede wszystkim zwracają uwagę na to, jak kawa smakuje i jaki ma aromat w momencie jej spożywania. Najważniejszy jest dla nich właśnie ten końcowy efekt i trudno się temu dziwić. Nie zawsze zwracają baczną uwagę na to, co dzieje się z kawą wcześniej. Oczekują natomiast kawy wysokiej jakości i dostosowanej do ich preferencji smakowych. W celu uzyskania takiego efektu, by konsument był zadowolony z dostarczanego przez nas smaku i aromatu kawy, niezbędna jest właśnie ta dbałość o każdy etap procesu jej przygotowania – od momentu jej wzrostu na plantacjach kawy, poprzez kontrolę zbiorów, transport, tworzenie kompozycji ziaren, proces wypalania, czy wreszcie ochrona smaku i aromatu w opakowaniu. Tutaj nie ma miejsca na kompromisy. Dlatego też każdy konsument kawy, który sięga po Tchibo ma gwarancję najwyższej dbałości o kawę i gwarancję naszej troski o to, aby każdy łyk kawy smakował tak samo dobrze.
Jest także grupa konsumentów (zazwyczaj konsumenci kaw z segmentu premium), którzy zwracają baczną uwagę na to, w jaki sposób producent dba o każdy z powyższych etapów. Ma dla nich znaczenie to, jak dbamy o uprawy i o społeczności lokalne, jak np. drobni rolnicy i plantatorzy, którzy zajmują się uprawą. Interesują się pochodzeniem kawy, a także tym, w jaki sposób została skomponowana i jak przebiegał proces jej wypalania. W portfolio Tchibo mamy propozycję dla tych konsumentów. Tchibo Privat Kaffee to kawa pochodząca z certyfikowanych upraw, ze ściśle wyselekcjonowanych regionów. Dlatego proponujemy ją konsumentom, którzy cenią sobie najwyższą jakość kawy, doceniają bogactwo jej smaku i subtelne różnice bukietu w zależności od miejsca pochodzenia, a także doceniają staranność, z jaką traktujemy kawę na każdym etapie jej wzrostu i przygotowania.
Dziękujemy za rozmowę.