Prowadzenie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu jest już wśród przedsiębiorstw praktyką powszechną. Dotyczy to również centrów handlowych, które chcą być dla swoich klientów czymś więcej niż tylko przestrzenią zakupową. Szczególną grupę stanowią mniejsze obiekty o lokalnym charakterze, które jeszcze silniej oddziałują na okoliczne społeczności. W tym przypadku zbudowanie „dobrego sąsiedztwa” jest wyjątkowo istotne. Jaki przepis na CSR ma Galeria Łomianki?
Kluczem do opracowania dobrej koncepcji CSR jest uważna obserwacja i analiza otoczenia danego obiektu – nie ma w tej kwestii uniwersalnej recepty. Dotyczy to zarówno kwestii społecznych – tego, kto dokładnie zamieszkuje dane tereny, jak również tych, związanych ze środowiskiem naturalnym. Galeria Łomianki zlokalizowana jest w sąsiedztwie Kampinoskiego Parku Narodowego i Doliny Wisły, co tworzy wyjątkowy kontekst dla działań CSR.
– Bliskość natury uwrażliwia na kwestie związane z ekologią i dbałością o środowisko naturalne. „Zielony” charakter Galerii Łomianki przejawia się już na poziomie identyfikacji oraz aranżacji wnętrza, ale nie ogranicza się tylko do kwestii wizualnych – mówi Hanna Gailitis, Manager ds. Zarządzania Nieruchomościami i Marketingu. Obiekt może poszczycić się certyfikatem ekologicznym BREEAM In-Use. Dzięki w pełni zautomatyzowanemu procesowi podlewania roślin zapewnia maksymalną oszczędność wody. Galeria idzie o krok dalej i pragnie kształtować proekologiczne postawy także wśród swoich klientów. Oferuje ładowarkę do samochodów elektrycznych, ławkę wyposażoną w baterie słoneczne, punkt zbiórki plastikowych nakrętek. Pamiętając o najmniejszych „sąsiadach” prowadzi „hotel dla ptaków, owadów i płazów, którym opiekują się uczniowie pobliskiej szkoły. W upalne dni skorzystać można z zewnętrznego źródełka z uzdatnioną do picia wodą, przystosowanego także dla zwierząt.
– Otoczenie galerii handlowej to jednak nie tylko środowisko naturalne, ale przede wszystkim ludzie. Pragniemy integrować i służyć okolicznej społeczności. Nasi klienci sami pomagają nam tworzyć ofertę skrojoną na miarę ich potrzeb. Chętnie współpracujemy z lokalnymi szkołami, fundacjami i organizacjami. Włączamy się w lokalne inicjatywy i akcje charytatywne – oznajmia Dagmara Michalec, Marketing Manager. Galeria Łomianki wspiera również rozwój kultury i sztuki. W trosce o lokalny biznes, galeria stworzyła „Współpracownię”, czyli darmową przestrzeń coworkingową, w której można swobodnie popracować, czy odbyć spotkanie biznesowe.
W Galerii Łomianki raz w tygodniu odbywają się bezpłatne lekcje języka angielskiego i francuskiego. Do zajęć w formie kreatywnych warsztatów językowych, dołączyć można praktycznie w każdej chwili – bez konieczności uczestniczenia w poprzednich edycjach. Raz w miesiącu w Łomiankach mają miejsce Spotkania z Teatrzykiem, podczas których dzieci, poprzez zabawę, uwrażliwiają się na kulturę i sztukę. Cyklicznie, w okresie przedwakacyjnym, prowadzone są działania edukacyjne pod hasłem „Bezpieczne Wakacje”, gdzie najmłodsi zapoznają się m.in. z tajnikami pierwszej pomocy.