Słodycze to jedna z większych kategorii dostępnych w sklepach. Znajdują się na co czwartym paragonie wydawanym w supermarketach. Co więcej liczba transakcji ze słodyczami w 2023 roku w porównaniu do 2022 w tym kanale jeszcze wzrosła, o około 4%. Wzrost udało się osiągnąć pomimo wyższych cen. Jak podaje CMR w grudniu 2023 w porównaniu do grudnia 2022 indeks cen wyniósł około 12%. A w całym roku 2023 średnia cena słodyczy w przeliczeniu na kilogram wzrosła aż o 17%, czyli zdecydowanie więcej niż wynosi inflacja. A które kategorie w takich warunkach znalazły się na topie, które najwięcej zyskały? Jak zmieniło to zachowania konsumentów?
Mogłoby się wydawać, że konsumenci w większym stopniu skierują się ku postrzeganym jako tańsze markom własnym. I rzeczywiście w wielu kategoriach spożywczych można zauważyć taki trend. Jednak nie dotyczy on słodyczy. Biorąc pod uwagę zarówno sprzedaż wolumenową jak również liczbę opakowań udziały marek własnych w supermarketach w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku spadły.
Największym segmentem pod względem wartości sprzedaży w supermarketach są ciastka, około 22%, praliny 15%. Łącznie wafelki impulsowe i batony czekoladowe to około 15% wartości rynku. Czekolady zaś znalazły się na czwartej pozycji z wynikiem 13%.
Ciastka to nie tylko największy segment pod względem wartości ale również liczby wariantów. Według CMR średnio w supermarkecie można znaleźć około 150 różnego rodzaju ciastek. Część z nich to nowości. W 2023 roku było ich około 12 (tych, których dystrybucja osiągnęła co najmniej 10%). Wysokie udziały w liczbie transakcji zyskały m.in. Hity Słodki Arbuzik i Zakręcone Banofle. Natomiast na podium spośród wszystkich ciastek pod względem udziałów wartościowych znalazły się 2 produkty Mondelez Delicje Szampańskie pomarańczowe 147g oraz Oreo Original 176g oraz jeden produkt Ferrero Kinder Cards 77g.
Popularnym segmentem są również praliny. Tutaj konsument znajdzie nieco ponad 60 różnych wariantów. Największą popularność zyskały: Wedel Ptasie Mleczko waniliowe w deserowej czekoladzie 340 g, Merci Finest Selection Red 250 g oraz Ferrero Raffaello kokosowe 150 g. W porównaniu do ciastek w tym segmencie wprowadzono mniej nowości, w 2023 roku było 6.
W czekoladach nowości mają najmniejsze znaczenie, odpowiadają jedynie za około pół procent sprzedanych opakowań. W 2023 roku było ich 7. Najwięcej wprowadził na rynek Wedel. Również najlepiej sprzedające się nowości należały do tego producenta: Wedel Snack Fizzy Cola, Wedel o smaku bananowym z żelkami oraz Wedel Snack So Sour. Podium najbardziej popularnych czekolad jest bardziej zróżnicowane pod względem marek i producentów: Kinder Chocolate 100 g, Milka Alpine Milk 100g oraz Wedel Mocno Gorzka 80% 80 g. W przypadku czekolad nowości nie przyczyniły się do wzrostu szerokości półki. Co więcej, liczba wariantów spadła aż o 6 sztuk i wynosi około 85.